Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Steven ben je misschien in de war met de Papaver omdat deze op de avater staat. Bij de pioenroos is het 't beste om de uitgebloeide bloemen en bloemstengel eruit te knippen. Zaadvorming gaat tenkoste van de plant. Bij de Papavers is dit anders daar laten we de uitgebloeide knoppen staan want die vormen mooie zaadbollen die erg decoratief zijn in de border of naderhand in een bloemstuk geschikt kunnen worden.
Deze zaaddozen zijn van de (boom)pioen. Ik heb ze ook en laat ze rijp worden. Het zal misschien wel ten koste van de plant gaan ,maar één keer zaad laten rijpen ,zal toch niet zo veel kwaad kunnen?
Steven ik bedoelde eigenlijk de avater van Cornelia waar die prachtige Papaver op staat. Nee Tine eens 'n keer zaad laten zetten is ook niet zo erg. Het is best wel eens leuk om uit te proberen om zaad van de pioen te zaaien dit kan best wel lang duren heb ik gehoord eer dat er bloemen komen.
Steven mooie foto's en een gele pioen helemaal mooi.
Laat alle zaaddozen zitten, geniet van de vorm na de bloei. Boompioen bloeit elk jaar weer, maakt nieuwe takken. Afknippen van oude bloem lijkt me niet nodig, opnieuw bloeien in hetzelfde jaar doet de boompioen toch niet. De energie die het kost om die zaadjes te maken is misschien voor een heel jong pioenboompje substantieel, maar voor een oudere (deze is 15 j of ouder) geen moeite. Herfstbladeren ervan gaan niet op de composthoop maar in groenbak, omdat ik hier eens las over ongezonde schimmels die ermee samenhangen.
foto: zaaddozen van lichtgele, multibladige pioenboom.