menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kronkelwilg gesplitst

PVDW

PVDW

Onze kronkelwilg is gesplitst aan de oksel na een windhoos. De linkerhelft staat nog. Aan de oksel is een stevige holte in de stronk die nog staat.
We gaan sowieso een nieuwe kronkelwilg iets verderop planten, maar willen deze zo lang mogelijk nog in leven houden (emotionele waarde).
Daarom willen we hem nu "knotten" op 4 à 5 meter (rode lijn), zodat het gewicht niet meer teveel aan de zijkanten ligt, maar meer centraal. Deze hoogte zorgt er ook voor dat hij geen schade kan verrichten indien hij toch eens gaat omvallen.

Wat met de holte? Vroeger stak met dat vol met aarde, isolatie, beton, maar ik lees nu dat je dit best zo laat en ziet wat ervan komt.
Wat denken jullie hiervan?
Ook zitten er heel veel insecten onder de schors en in die holte.
Moeten we daar ook iets aan doen?

Dankjewel voor de tips!

Bloemen & Planten

maandag 30 september 2024 - 08:57
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou die niet gaan knotten. Als je die kronkelwilg gaat knotten op de rode lijn dan gaat de boom daar op reageren met het produceren van zeer veel nieuwe scheuten. Als die takken wat groter zijn dan is de kans reëel dat ze bij een flinke onweersbui in de zomer uitbreken. Ik zie dat regelmatig bij knotwilgen en bij kronkelwilgen zal dat niet anders zijn.

Ik zou er daarom helemaal niets aan doen. Wil je er toch persé iets aandoen dan hoogstens de kroon wat uitlichten door enkele niet al te dikke takken te verwijderen. Zorg dat je hierbij de nodige voorzichtigheid in acht neemt want bij het snoeien van bomen door particulieren gebeuren ieder jaar nog steeds de nodige ongelukken, soms met dodelijke afloop.


Gegroet, de tuinprins
maandag 30 september 2024 - 14:42
deHaan

DeHaan

Ik zou er ook helemaal niets aan doen.
Neem een paar stekken en sla die in de grond op de nieuwe plaats.
Doe dat in het voorjaar.
Als ze aan de gang zijn laat je er één staan.
maandag 30 september 2024 - 16:43
PVDW

PVDW

Dat is het gat waar de oksel was.

Bloemen & Planten

dinsdag 1 oktober 2024 - 16:57
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).