menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Euonymus Ziek

Timwep

Timwep

Hoi,
Onze Euonymus lijkt ziek te zijn. Het blad valt af. Eerst dacht ik dat dit kwam door de vele regen. Nu zag ik van de week allemaal witte puntjes. De takken hebben ook allerlei witte plekjes. Wat kan ik hier tegen doen? Ik hoor het graag.

Bloemen & Planten

vrijdag 20 september 2024 - 20:36
Timwep

Timwep

Foto2

Bloemen & Planten

vrijdag 20 september 2024 - 21:36
Peterplant

Peterplant

Zo te zien is het al een oude Euonymus fortunei 'Emerald Gaiety'
die last heeft van bladluis of schildluis, ik kan het niet goed zien op de wat onscherpe foto. Ik denk dat de plant veel last heeft van voedsel en water concurrentie van de rode beukenhaag die er naast staat.
vrijdag 20 september 2024 - 22:02
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Gegeven de ruime hoeveelheden regenwater die we al zowat een jaar hebben gekregen, lijkt waterconcurrentie me weinig waarschijnlijk.
Ook voedselconcurrentie lijkt me weinig aannemelijk, aangezien de beukenhaag - voor zover zichtbaar - geen probleem lijkt te hebben.

Ik vermoed dat het probleem veroorzaakt wordt door Unaspis euonymi, een schildluis die graag op groenblijvende Euonymus soorten leeft.
De schildluis zuigt sappen weg uit de bladeren en kan zo voor uitgebreide bladval en zelfs het afsterven van (delen van) de plant zorgen.
Zie https://www.rhs.org.uk/biodiversity/euonymus-scale. Daar vind je ook tips hoe je kan die schildluis kan bestrijden.
(Als je wat hulp kan gebruiken met het Engels, kan je delen van de tekst kopieren naar https://www.deepl.com/en/translator)




vrijdag 20 september 2024 - 23:10
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).