menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Piepjonge Arbutus X arachnoides

Lichtgroene vingers

Tekst aangepast

Lichtgroene vingers

Dag iedereen

Dit zou zowel een heel domme als een interessante vraag kunnen zijn, maar wij zouden toch graag weten wat er aan de hand is.
Enkele weken geleden hebben we een hybride aardbeiboom besteld omdat we fan zijn van o.a. zijn roodbruine schors en wintergroene eigenschappen. Hoewel deze toch zeker 10 dagen per pakketpost in een kartonnen doos onderweg is geweest, ziet hij er echt goed uit.
Omdat het op dit moment gaat om niet veel meer dan een tak in een pot en het seizoen en de weersomstandigheden het niet toelaten om deze in volle grond te planten, hebben we hem een dag na aankomst verpot en hij lijkt het goed te doen.
Hoewel hij binnen staat bij een temperatuur van 20 à 23 graden terwijl het buiten de voorbije dagen 30 graden was, merkten we dat hij in de loop van de dag steeds meer slap begon te hangen. Een aardbeiboom houdt niet van natte voeten, dus wilden we niet te veel water geven, maar omdat hij begon slap te hangen, deden we dit natuurlijk wel. In de loop van de nacht is hij blijkbaar opgeknapt en stond hij weer mooi recht. Komen we ‘s middags thuis, hangt hij weer slap. De ochtend erna… opnieuw mooi rechtop, in de loop van de dag weer zijn topje laten hangen.
Met de hitte buiten houden we alles overdag dicht en ‘s nachts alles open, dus dachten we dat hij niet genoeg zuurstof kreeg en dat hij daarom vooral in de loop van de nacht opleeft, maar nu staan de ramen open en opnieuw gaat de top weer hangen overdag.
Kent iemand de oorzaak van dit probleem en ook de beste oplossing hiervoor?
Alvast heel erg bedankt voor alle nuttige reacties.

Bloemen & Planten

vrijdag 16 augustus 2024 - 12:05
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Zoals je terecht aangeeft is Arbutus gevoelig op de wortel. Als die te nat komt te staan dan kan die een vorm van wortelrot (Phytophthora) krijgen. Ik weet niet in wat voor pot de Arbutus stond (meestal P9 potje) en wat de grootte is van de pot (in liters) waar je hem hebt ingezet.

Voorts is deze stek waarschijnlijk opgekweekt in een kas. In een kas is de luchtvochtigheid veel hoger dan in een huis. Deze Arbutus moet buiten worden neergezet maar wel uit de zon en de plant moet beschermd worden voor regen (bij een hoosbui wordt de potgrond veel te nat). Dan geleidelijk laten wennen aan zon, altijd oppassen bij flinke neerslag.

Als het mijn 'stekkie' was dan zou ik die met de helft inkorten. Dit verminderd de stress voor het stekje. Bovendien krijg je dan een bossiger plant. Arbutus heeft een eigen wil en is moeilijk als enkelstammige boom te kweken.

De stek ziet er voor mij overigens uit als een normale Arbutus unedo. Arbutus X arachnoides is in NL moeilijk aan te komen en helaas niet goed winterhard. Met Arbutus unedo heb je meer kans van slagen indien je die uitplant op een warme en beschutte plek. Verder een Arbutus direct op de juiste plek zetten want ze hebben een schurft aan verplanten .


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 16 augustus 2024 - 12:48
Lichtgroene vingers

Lichtgroene vingers

Dag Tuinprins

Bedankt voor je snelle reactie. We hebben deze aangekocht vanuit Frankrijk als een hybride gekweekt in een plantenlabo. Zoals je al aangaf, hebben wij deze vanuit het originele potje (9x9x8) meteen in een grotere pot geplaatst. De laagste bladeren lijken het inderdaad beter te doen dan de bovenste, maar radicaal afknippen, is iets dat ik niet echt zo goed durf… Zou de toevoeging van bijvoorbeeld een wortelhormoon kunnen helpen ter ondersteuning?
De luchtvochtigheid van de kas kunnen we thuis natuurlijk moeilijk behouden, dus we hopen dat de plant zich snel aan “normale’ omstandigheden zal aanpassen.

Bloemen & Planten

vrijdag 16 augustus 2024 - 13:04
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou geen wortelhormoon toevoegen.

Dat slap hangen is primair een gevolg van het feit dat de plant meer water verdampt dan kan opnemen. Daarom hangt die overdag meer slap (hogere temperatuur) dan 's nachts. De plant veel water geven is bij Arbutus geen goed idee aangezien deze gevoelig is op de wortel wat kan leiden tot wortelrot/Phytophthora.

Als je de plant buiten zet, uit de felle zon en beschut, dan verdampt het stekje minder water dan binnenshuis. Met de helft terugknippen klinkt misschien voor de leek beangstigend maar is gewoon een standaardpraktijk op bijna alle kwekerijen. Men wil bossige planten dus is terugsnoeien noodzakelijk zodat de plant vanuit slapende ogen gaat uitlopen. Als je bovenstaand stekje niet terugsnoeit dan krijg je een slappe slungel waarbij de diktegroei niet in verhouding staat tot de lengte groei. Resultaat is een omvalplant die langdurig gesteund moet worden. Arbutus laat zich moeilijk in een enkelstammige boomvorm dwingen, die doet zijn 'eigen ding'.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 17 augustus 2024 - 08:12
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).