Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Weet iemand hoe je best bleek cypergras uit je gazon kan bestrijden? Uittrekken gaat heel moeilijk en het is een perceel van 1000 vierkante meter. Alvast bedankt voor je reactie
Bedankt Leerling,
Dank je wel voor je reactie.
We waren al bezig met het uitzaaien te vermijden maar het uittrekken is bijna niet te doen, zo hard en uitgraven op zo’n grote oppervlakte zie ik eigenlijk niet echt zitten. Is er dan geen bestrijdingsmiddel dat ik via een tuinman kan verkrijgen om het sneller weg te krijgen?
Geen idee. Voor gifmengsels ben je bij mij aan het verkeerde adres. Het is niet omdat een tuinman het spuit dat het geen schade aanbrengt.
Ben je zeker dat het om Bleek cypergras gaat?
Er zijn een aantal eenjarige inheemse planten die erop lijken. voor beschrijvingen, zie https://waarnemingen.be/species/9166/ en de verdere links daar. (Het kan zijn dat je rechts bovenaan de taal moet aanpassen.) Als het een inheemse eenjarige is, volstaat het om nu te vermijden dat ze in het zaad komen (bloemen en zaad bij het restafval gooien) en dan de boel te maaien.
Je schrijft dat het perceel 1000 m2 is. Is dat allemaal gazon?
Leerling, ik ben even met vakantie maar als ik terug ben zal ik duidelijke foto’s nemen van de plant. In ieder geval bedankt voor de interessante link dat je mij stuurde.
@Pouketie01
Het is zeker een cypergras.
En vermoedelijk inderdaad bleek cypergras (Cyperus eragrostis). Maar kijk zeker de "gelijkende taxa" op https://waarnemingen.be/species/9166/ na.
Zelfs als je nu niet alle planten kan verwijderen, kan je wel verdere uitzaaiing voorkomen. Knip tenminste die zaaddragende stengels weg en deponeer ze bij het restafval. En verwijder daarna, naar draagvermogen, de planten.
En opnieuw: Je schrijft dat het perceel 1000 m2 is. Is dat allemaal gazon?