menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Agapanthus gele bladeren

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

Hallo,
Ik heb al jaren agapanthus planten in de volle grond. In de winter dek ik ze af. Alles ging goed. Ik geef eind augustus tomatenmestsof zoals ik al op verschillende sites heb gelezen. Nu zie ik dat sinds een tweetal jaren een agapanthus gele bladeren krijgt. De andere had dat ook tot voor kort maar nu blijkbaar niet meer. Ze hebben ook wel minder bloemen dit jaar. Ik had bij het planten jaren geleden ook steengruis onder in het plantgat gelegd om een goede drainage te bekomen.
Ik ben benieuwd wat het probleem kan zijn.

Alvast bedankt

Yv

Bloemen & Planten

zondag 21 juli 2024 - 10:43
Tuinprins

Tuinprins

Het eerste waar ik aan denk is de vele neerslag van de afgelopen maanden. Geel blad wijst vaak (niet altijd) op een te natte standplaats.

Waarom ze dit jaar minder bloeien dan vorig jaar? Eventueel onvoldoende zon of warmte gehad vorig jaar in de periode augustus-oktober. Mijn Agapanthussen in de volle grond bloeien overigens prima dit jaar.


Gegroet, de tuinprins
zondag 21 juli 2024 - 13:37
Carib

Carib

Ondanks de vele neerslag zijn er soms toch droge plekken in de tuin. Op de foto zie ik allemaal potten naast de agapanthus. Wellicht houden die de regen tegen, waardoor de grond onder de aga toch droog is? Hier lijken de aga's ook in het geheel niet te lijden door de vele regen.
Overigens houdt agapanthus niet van natte voeten in de winter, (vandaar het winterdek, dat vooral nattigheid moet tegenhouden) maar in de zomer houden ze juist wel van vocht.
zondag 21 juli 2024 - 15:54
Marianne v

Marianne v

De aangewezen mest voor agapanthus is NPK 7-14-28.
Dit is niet meteen wat aan tomaten gegeven wordt. Aardbeien mest heeft soms wel een gelijkaardige samenstelling
zondag 21 juli 2024 - 16:13
Jeanine S

Jeanine S

De agapanthus heeft dat regelmatig maar het beïnvloedt de groei en bloei niet
dinsdag 23 juli 2024 - 12:52
yvdv32

Yvdv32

Bedankt voor jullie reacties,

Wat betreft de potten ernaast. Die staan er pas sinds deze lente. Vorige jaren waren die er niet en het is niet het eerste jaar dat de plant geelachtige bladeren heeft.

Ik zal hem in de herfst eens uithalen, de wortels bekijken en indien nodig meer/minder drainage leggen. Wat ik ook vernomen heb, de plant af en toe te scheuren. Dat zal ik in de herfst overwegen.


mvg
yv
woensdag 24 juli 2024 - 11:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).