menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte bolletjes onder blad

varuna

Varuna

Hallo tuin vrienden, deze Viburnum doe het al jaren goed. Ik heb de plant in een ruimere pot/kuip gezet. Nu zie ik veel witte bolletjes onder het blad. De inhoud van de bolletjes is droog en beetje bruinig. Ik zie geen kleine beestjes. Weten jullie wat het is en wat ik er aan doen kan. Hartelijke groet, Gerrit

Bloemen & Planten

dinsdag 16 juli 2024 - 13:37
Plantadvies

Plantadvies

Dit is wollige dopluis. Aangetaste bladeren verwijderen, harde waterstraal. wegvegen met de hand, zijn de natuurlijke oplossingen.
dinsdag 16 juli 2024 - 15:38
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Die natuurlijke oplossingen lijken me nogal drastisch.

Kijk eerst eens of de plant er echt last van heeft.

We zien zoveel foto's van zgn. perfecte tuinen waar schijnbaar elk blad ongeschonden is, dat dat onrealistische - en ongewenste - verwachtingen creëert.

Als je zelf gaat bestrijden (al dan niet zonder gifstoffen), ontneem je de plant of natuurlijke vijanden de kans om op te treden.

Planten zijn weerbaarder dan ze lijken. Ze hebben alleen wat tijd nodig om te kunnen reageren. Maar waarom zouden ze in actie komen als jij dat al doet? En waarom zouden andere natuurlijke vijanden langs komen als er niets te eten valt?

Ik was blij met de klad staartmeesjes die onlangs in een van de fruitboompjes op zoek ging naar bladluis. We hadden die vogeltjes tot dan toe alleen in de winter op bezoek gehad.
woensdag 17 juli 2024 - 00:28
varuna

Varuna

Hallo tuinvrienden, de witte bolletjes zitten heel vast en het zit onder veel bladeren.
De struik heeft er geen last van, zo te zien.
Het advies van Leerling volg ik eerst maar op, ik het kijk het een tijdje aan.

Ook Plantadvies bedankt voor de diagnose en de tip. Ik ben al blij dat jullie niet zeggen dat het besmettelijk is voor andere planten/struikjes.

Vorig jaar was mijn buxusstruik kaal gevreten door de rupsen van de buxusmot.
Dat ging heel snel, zo snel dat ik het eerst niet in de gaten had. Toen moest ik wel ingrijpen met sterk bestrijdingsmiddel. Nu houd ik het streng in de gaten en spuit de struik wekelijks uit met een harde straal water. Tot nu toe gaat het goed.

vrijdag 19 juli 2024 - 14:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).