menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lijsterbes bloeid wel maar geen bessen

Ga naar meest recente reactie

JanWing.

JanWing.

Mijn lijsterbes van 6 jaar heeft dit jaar voor het eerst gebloeid.
Maar overal zie ik nu bessen aan de lijsterbes maar bij mijn boompje zie ik helemaal niets.
Geen enkele vorm van aanzet voor bessen dus er gaat ook niets meer aankomen.
Wie weet de verklaring hiervoor?
Trouwens volgens mij zijn de bessen dit jaar wel heel erg vroeg.
zaterdag 29 juni 2024 - 11:14
Peterplant

Peterplant

Misschien geen bestuiving door de vele regen?
zaterdag 29 juni 2024 - 11:35
Tuinprins

Tuinprins

Welke lijsterbes is het precies? De gewone lijsterbes / Sorbus aucuparia?

Vermoed ook dat de bestuiving niet goed is geweest door het matige weer tijdens de bloei.

Overigens vind ik de gewone lijsterbes geen sieraad voor de tuin. De laatste, droge jaren was het blad in juli al lelijk aan het worden. In Nederland zijn de bessen van Sorbus aucuparia doorgaans rijp in augustus en dat noem ik nog geen herfst.

Betere/mooiere/gezondere lijsterbessen: o.a. Sorbus 'Dodong' en Sorbus scalaris.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 29 juni 2024 - 13:55
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Heb de wilde lijsterbes. Ook volop bloesem maar toen heel veel verdroogd. Het blad is nu ook niet om te juichen.
zaterdag 29 juni 2024 - 17:49
JanWing.

JanWing.

peterplant:
Ja dat zou best kunnen, er staan hier in de buurt ook nergens anders Lijsterbes bomen.

Tuinprins,
Ik heb geen idee, ik vond een jonge stek langs de weg en deze met mijn motor mee naar huis genomen.
Betreffende suggestie bestuiving, zie mijn antwoord hierboven.
Ik vind juist de Lijsterbes die je langs de wegen ziet erg mooi, vooral als deze vol zit met bessen. Maar ook de vorm van de boom en het blad vind ik mooi. Hopelijk krijgt hij in mijn tuin geen bruin blad want ik kan hem pappen en nat houden.

Joukje Smeding>
Ik hoop hem door bemesting en water mopoi te houden. Ook ik vind de Wilde Lijsterbes (Als dat diegene is die je overal in het wild ziet) erg mooi.

Iedereen bedankt voor de antwoorden.
zondag 30 juni 2024 - 09:54
PeterC

PeterC

Wij hadden tot enkele jaren geleden ook een lijsterbesstruik/boom in de tuin. Een wilde, daar spontaan gekomen.
Die had elk jaar veel bessen, het is te zeggen: niet elk jaar. Als er late nachtvorst is op het moment dat het bevruchte vruchtbeginsel zich begint te ontwikkelen, dan heb je geen bessen. Dat hebben wij 1 jaar gehad. Er staat hier redelijk wat lijsterbes in de omgeving en dat jaar nergens bessen.
Dit voorjaar hebben we weer zo een late vorstnacht gehad.
Ook onze notelaar werd daardoor getroffen. Dit jaar geen noten (niet dat we die in vorige jaren wel hadden want de eekhoorn en de specht gaan er mee lopen).
Dus maak je maar niet teveel zorgen over je lijsterbes. Dit jaar heeft die pech gehad.
(Onze lijsterbes is eronder door gegaan enkele jaren geleden. Hij stond er al toen we het stuk grond kochten 30 jaar geleden. Kan mogelijk toen al 50 jaar oud geweest zijn. Misschien was het gewoon de leeftijd van de plant.)
maandag 1 juli 2024 - 22:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).