menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druif plant bruin en droog

Ga naar meest recente reactie

Nada111

Tekst aangepast

Nada111

Hallo allemaal,
Dit is mijn zielige verhaal.
Een week geleden potgrond vervangen. De volgende dag werden de bladeren slap. Nu na 1 week bruin en lijkt erop dat de plant uitdroogt terwijl de grond vochtig is. Plant stond op de balkon. Sinds eergisteren in de kamer. Weet iemand of het nog te redden is? En wat is er met de plant gebeurd?

Bloemen & Planten

dinsdag 18 juni 2024 - 23:48
Patrikc

Patrikc

Het is inderdaad een zielig verhaal.

Verplanten/potgrond vervangen doen we in de winter, wanneer de plant in rust is, grosso modo tussen november en maart. Nu heb je bij het verpotten een deel of zelfs groot deel van de wortels gekwetst of zelfs vernield, de plant heeft die in dit seizoen 24/24 nodig.

En een druivelaar hoort buiten te staan.

Moeilijk te zeggen of het nog goed komt.
woensdag 19 juni 2024 - 08:02
Nada111

Nada111

Wauw ik heb met mijn eigen handen mijn plant gedood. Het doet me pijn. Maar uw advies ga ik zeker gebruiken. Ik geef het niet op. Desnoods andere druif plant halen maar deze keer de correcte verzorging. Deze zet ik terug in de balkon en misschien komt het vanzelf in leven. Ik blijf hopen.
woensdag 19 juni 2024 - 10:51
PeterC

PeterC

Eerlijk gezegd denk ik niet dat een druivelaar een geschikte plant is voor op een balkon van een flatgebouw.
Het is een zuiderse plant, die in de volle, liefst droge, grond hoort en bij voorkeur in onze nog altijd koude en natte regio in volle zon en als het kan met een muur erachter die zorgt voor extra warmte en de plant beschut tegen wind.
Druivelaars in volle grond wortelen vele meters diep.

Zoals ik als illustratie vond:
"De wortels van de wijnstokken kunnen met de jaren tot 15 meter in de grond doordringen. Daarom mogen er geen beperkingen zijn door ondoordringbare gesteentelagen in de ondergrond."
Ik denk dat jouw balkon mag beschouwd worden als een "ondoordringbare gesteentelaag".
woensdag 19 juni 2024 - 22:32
Nada111

Nada111

Ik had al een 2e druif plant besteld en die komt vandaag aan. Kan er niet meer zonder.
Over de volle grond, ik had ooit gelezen dat de boom 2x zo lang is onder de grond. Dus het is zeker waar dat de wortels zo diep gaan.
Voor zo ver ik weet, als er geen ruimte meer is voor de wortels, dan blijft de plant/boom klein en groeit niet verder. Maar het gaat niet dood daardoor. Klopt dat?
vrijdag 21 juni 2024 - 16:54
PeterC

PeterC

Ik weet niet of de plant daar al of niet aan dood gaat.

Ik vergelijk het met een hazewindhond die je permanent opsluit in een kooi van 1m op 1m.
Gelukkig zal die plant op jouw balkon niet worden.

Een druivelaar is een plant die van nature water vindt hoe diep dat ook zit en die een enorme groeikracht heeft.
vrijdag 21 juni 2024 - 22:01
Nada111

Nada111

Kunt u mij meer vertellen over druivelaar? Uw kennis is groot en ik wil het beste doen. Nu is de druif plant al aangekomen. Mijn balkon is op zuid. Er is dus grote gedeelte van de dag zon. De plant is aan de muur en met draad gesteund. Een enorme boom verwacht ik niet maar wel dat het een paar jaar volhoudt bij mij. Volgende snoei is in de winter (heb dat nog nooit gedaan). Mest heeft het nog niet nodig.
vrijdag 21 juni 2024 - 22:41
PeterC

PeterC

Die zal het wel wat jaren uitzingen, denk ik, maar jouw balkon is zeker niet de beste locatie.
maandag 24 juni 2024 - 22:09
Nada111

Nada111

Inderdaad balkon is niet geschikt voor bomen. Ik doe mijn best voor nu.
maandag 24 juni 2024 - 22:34
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).