menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruidssluier

Ga naar meest recente reactie

Marieke82

Marieke82

Heeft er iemand ervaring met Fallopia aubertii in combinatie met een pergola. Lees er eigenlijk enkel slechte zaken over, maar mijn tuincentrum raadde het nu aan
maandag 3 juni 2024 - 11:43
leerling

Leerling

Mijn ouders hadden er vroeger een groeien tegen (en al gauw ook op en in) hun oude tuinhuis.
In het begin leek het wel wat, maar na een paar jaar was het vooral een warrige boel die (minstens) jaarlijks heel flink teruggesnoeid moest worden.
maandag 3 juni 2024 - 12:06
Marieke82

Marieke82

Beste niet dan Is blauwe regen van hetzelfde kaliber? Of valt dat meer mee. Is voor een pergola van 3x4meter. Of tips over andere klimplanten ook altijd welkom
maandag 3 juni 2024 - 13:56
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Heel veel kan, afhankelijk van de standplaats (weinig planten kunnen tegen natte grond en hebben liefst toch (wat) zon).
Heb je de Plantengids hier al gevonden? https://www.tuinadvies.be/plantengids?tags=_143-148&name=_Klimplanten&search=&pic=1 geeft je een lijst van alle klimplanten met foto in die gids.

Blauwe regen kan, maar zorg dan wel voor een stevige pergola.
Zelf vind ik die wel mooi, maar ik heb de indruk dat die niet lang bloeit. Het blad verkleurt wel goudgeel in de herfst.
Zelf hou ik niet van de geur, maar ik vermoed dat eigenaars van oude(re) planten daar anders over denken.

Je kan ook verschillende soorten planten tegen de pergula aan laten groeien.
Als je van geurende bloemen houdt, zou je bv. klimrozen (bloeien lang en ruiken vooral overdag - wel best advies vragen want niet alle rozen ruiken) kunnen combineren met Clematis en kamperfoelie (ruikt vooral 's avonds - ik heb een zwak voor onze inheemse Lonicera periclymenum).
Als je graag eigen fruit teelt, kunnen druiven of kiwi's ook.

Een andere plant die bij mijn ouders geen succes was is Campsis radicans (zaait zich heel hinderlijk uit).
maandag 3 juni 2024 - 15:37
Marieke82

Marieke82

Kamperfoelie vind ik ook geweldig ruiken, hangt hier aan de balustrade, maar heb niet de indruk dat die een pergola zou kunnen bedekken...Het probleem is ook dat onze grond zware kleingrond is, waar het water echt op kan blijven staan. Een druivelaar is dan al geen optie. Zelf denk ik aan de Duitse Pijp, maar daar vind ik zelf weinig over terug.
maandag 3 juni 2024 - 16:21
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 2? (beveiligingscontrole) *