menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tulpen komen niet op

wendywelln12

Wendywelln12

Al heel wat jaren jaren heb ik prachtige tulpen staan, en omdat ik altijd de bloem afbreek na de bloei heb ik er elk jaar weer meer. De bollen zijn nog nooit uit de grond geweest. Dit jaar wil het niet. Er zijn maar 5 tulpen opgekomen. Veel blad, maar geen stelen. Wat is er aan de hand?

Bloemen & Planten

dinsdag 2 april 2024 - 19:33
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ze komen wel op maar ze bloeien niet.

Ik zou kijken of je op het blad tekenen van 'tulpenvuur' kunt ontdekken. Google op afbeeldingen van 'tulpenvuur' of 'vuur in tulpen' zodat je een idee krijgt waar je op moet letten.

Verder is het zo dat moderne hybriden van tulpen het na een aantal jaren laat afweten. Ze zijn gewoon niet echt langlevend. Op de Keukenhof worden ieder jaar nieuwe bollen geplant zodat men zeker is dat er ieder voorjaar een uitbundige bloei is.

Ook kan een tulpenbol uiteenvallen in deelbollen. Het duurt dan een aantal jaren voordat deze deelbollen groot genoeg zijn om te bloeien.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 3 april 2024 - 07:04
wendywelln12

Wendywelln12

Beste Tuinprins,

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie. Il heb de bladeren nader geïnspecteerd, en ik vrees dat er inderdaad sprake is van tulpenvuur. Wat een pech.

Met vriendelijke groet,
Wendy Wellner
zondag 7 april 2024 - 17:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon