Dank voor jullie reacties!
@ Carib:
Ik snap inderdaad dat het van veel factoren afhangt.
Licht: Ik denk niet dat dit het probleem is, dit is namelijk hetzelfde over de laatste 3 jaren. (zie foto: plant staat zo'n 2 meter van het raam, krijgt volgens mij een goede hoeveelheid licht).
Luchtvochtigheid: Ik ben wel de afgelopen paar maanden de plant wat vaker gaan besproeien omdat ik een nieuwe plantenspuit had.
Temperatuur: Het is hier deze winter/herfst wel een paar graden warmer dan afgelopen jaar (toen deed ik de verwarming ivm prijzen nauwelijks aan).
Water: Ik geef dus elke 1,5/2 weken water, laat het een paar dagen uitdrogen tussendoor. Ik heb wel eens met een sateprikker helemaal tot onderin geprikt, dan was de hele prikker helemaal schoon behalve helemaal onderin (daarin is het dan waarschijnlijk nog wat vochtig).
Wat betreft de luizen, die komen inderdaad elke zomer terug. Mijn vermoeden hier is dat dit inderdaad komt door een lage luchtvochtigheid.
Nu kwam ik onderstaand filmpje tegen, waar deze vrouw aan het begin mijn probleem beschrijft. Ze geeft aan dat het komt door schommelingen in luchtvochtigheid.
www.youtube.com/watch?v=3nOxyq12lYY
Wat ik nu denk is: OF het komt door schommelingen in luchtvochtigheid doordat ik plant vaker besproei
OF ik geeft te weinig water in vergelijking tot vorig jaar (omdat het nu warmer is bij mij thuis).
OF beide natuurljk
Graag hoor ik of jullie nog aanvullende ideeën hebben.