Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar in mijn perken Lonicera Ntida Maigrun. Vorig jaar deed hij het heel goed maar nu is er precies een ziekte zich aan het verspreiden. Blaadjes krijgen eerst gele schijn, dan worden ze bruin en dan verdroogt heel de plant. Eerst was het beperkt tot een aantal planten mazr nu verspreid het zich meer en meer. Ik dacht eerst dat het door het natte voorjaar was want het is kleigrond hier. De perkjes hellen wel af dus water blijft er niet op staan. Iemand een idee welke ziekte het is en wat ik kan doen?
terke verdenking van kalkvlekkenziekte. Treedt vooral op na een natte periode en bij planten die dicht op elkaar staan. Zie ook: https://edepot.wur.nl/167960
Ik heb dat artikel inderdaad gelezen maar bij mij sterft de plant echt. Was inderdaad na natte periode dat mijn planten teken begonnen te vertonen maar als het dat is. Kan dat bestreden worden?
Voor de particuliere tuinier zijn hiervoor geen middelen beschikbaar die echt helpen.
Het kan zijn dat de schimmel die kalkvlekkenziekte veroorzaakt virulenter is geworden en niet alleen tot bladval leidt maar de gehele plant om zeep helpt. Je ziet vaak dat als een plant massaal wordt gekweekt er 'strains' van ziektes ontstaan die resistent zijn voor de professionele middelen. Daarom wordt aangeraden af te wisselen met middelen zodat de kans op resistentie kleiner wordt. Als er echter maar weinig doeltreffende middelen beschikbaar zijn dan ligt resistentie op de loer.
Zou ook nog kunnen zijn dat het een of andere vorm van phytophthora is. Dit zie je vooral als planten op (te) natte grond staan.