0 Advies snoeien prunus boom
▼ Ga naar meest recente reactie
Tekst aangepast
Pascal7
Heb een nieuwe boom gekocht voor de voortuin.
Dit betreft een Prunus cerasifera Nigra.
Heeft dun stammetje en lange takken in de kruin.
Heb hem nu tussen palen gezet. Anders valt hij gelijk om.
Alleen nu is mijn vraag wat ik het beste kan doen met de lange scheuten? Als er wind staat gaat de boom helemaal een kant op staan. Kan ik de takken het beste snoeien of lekker laten staan? Zelf zegt mijn gevoel om van de lange scheuten 1/3 te verwijderen maar wel blad eraan proberen te houden. Is letterlijk gisteren gepland dus moet ook nog wortelen.
dinsdag 23 mei 2023 - 16:38
dinsdag 23 mei 2023 - 16:44
Tuinprins
Prunus cerasifera 'Nigra' liefst zo min mogelijk snoeien, zeker geen dikke takken snoeien. Deze soort is gevoelig voor bacteriekanker en monillia.
Bij bovenstaand exemplaar is de stam te dun in verhouding tot de lengte van de boom. Dit zie je vaak bij bomen die in pot zijn gekweekt en zijn opgejaagd. Omdat de verhouding tussen dikte van de stam/hoogte verkeerd is, zou ik inderdaad de langste takken met eenderde terugsnoeien. Dit soort Prunussen snoei je in de zomermaanden (juni-augustus) op een droge en zonnige dag. Voor de toekomst: zo min mogelijk snoeien.
Gegroet, de tuinprins
dinsdag 23 mei 2023 - 18:32
DeHaan
Hoe diep heb je hem geplant?
dinsdag 23 mei 2023 - 21:44
WiPe
Bij Prunus cerasifera snoei je inderdaad best geen dikke takken. maar in deze boom heb je alleen nog maar dunne takken. Het zou inderdaad goed zijn om die 1/3 in te korten.
dinsdag 23 mei 2023 - 22:04
Pascal7
Bedankt voor de tips. @Tuinprins lees een hoop kennis en ervaring met bomen in je bericht. Viel thuis pas op dat hij zo iel/niet in proporties is. Heb nog 2 bomen portugese laurier op stam zelfde plek gekocht en die staan als een huis en al dikke stam.
Ga morgen een paar takken inkorten bij deze boom. Heb er nu ook nog een hogere bamboe stok bijgezet. Ik zie ook dat hij in het verleden al eerder is gesnoeid. De boom is met bovenkant pot maaiveld geplant. Dus wat tijdens kweken maaiveld is is nu ook grondhoogte.
dinsdag 23 mei 2023 - 22:51
WiPe
Bomen staan doorgaans iets te diep in de pot. Je moet die aanplanten met de wortelhals gelijk met het maaiveld. In potten is de potgrond aangevuld tot boven de wortelhals.
woensdag 24 mei 2023 - 06:00
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe