menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplant met bij/vlinder/vogel aantrek

Ga naar meest recente reactie

Vlinderkers

Vlinderkers

Ik ben op zoek naar een klimplant waar zowel bijen/vlinders en vogels op afkomen. Ik dacht misschien aan een klimroos waar rozenbottels op komen.
De plaats waar het te staan komt is vooral in de schaduw. Ik denk dat er ongeveer 2 uur zon per dag op die plek komt.
Welke soort klimroos is hiervoor geschikt? Of eventueel een andere soort klimplant?
maandag 3 oktober 2022 - 10:15
Tuinprins

Tuinprins

Rozen zijn in zijn algemeenheid echte zonaanbidders. Als je maar 2 uur zon hebt dan is een klimroos m.i. geen optie.

Er zijn maar weinig bijenvriendelijk klimplanten die het in de schaduw goed doen. Meeste kans heb je nog met de klimhortensia, de boskamperfoelie en de klimop. Verwacht bij zo weinig zon echter geen rijke bloei. Als je 'droge schaduw' hebt (bijv. in de buurt van grote bomen en struiken) dan is eigenlijk alleen klimop geschikt en die zul je de eerste jaren bij droogte water moeten geven.

Gegroet, de tuinprins
maandag 3 oktober 2022 - 11:56
Vlinderkers

Vlinderkers

Ok, dankjewel.
maandag 3 oktober 2022 - 21:33
leerling

Leerling

Kleine aanvulling: als je bloemen en bessen wil aan klimop, mag je die niet strak scheren.
dinsdag 4 oktober 2022 - 11:25
Vlinderkers

Vlinderkers

Strak scheren? Niet te veel snoeien bedoel je?
woensdag 5 oktober 2022 - 17:04
leerling

Leerling

Klimop wordt zowel geschoren als gesnoeid.
Als jij snoeit, dan inderdaad: zorgen dat je niet te bloemknopjes wegknipt.

Klimop zou pas na een jaar of 10 bloeien, dus de eerste jaren hoef je daar nog niet op te letten.
woensdag 5 oktober 2022 - 22:21
Vlinderkers

Vlinderkers

Dat wist ik niet, dat het een jaar of 10 kon duren eer die bloeit.

Bedankt voor de info.
maandag 10 oktober 2022 - 10:29
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).