menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bereklauw

Ga naar meest recente reactie

Fennemie1

Fennemie1

Dafg iedereen.
Nieuw op dit forum en dus geen bal verstand van tuinieren maar met jullie hulp kom ik er misschien wel. Dan maar meteen met de "onkruid"deur in huis vallen. Ik beschouw geen enkele plant als "onkruid". Moeder natuur heeft geen planten gemaakt om ons zogezegd moderne mens lastig te vallen. Integendeel sommige "onkruid" is erg mooi en passen we zelfs toe. Ik heb met laten vertellen dat het kleine soort siergras dat rood bruine blaadjes heeft eigenlijk onkruid is. Beetje schizofrene wereld. Dus vanuit die visie denk ik dan. Waarom mag ik geen bereklauw in mijn tuin gebruiken weliswaar op een veilige plaats waar bvb geen honden kunnen komen. Ik heb die wel gelukkig geen kinderen ). Dus ja wat zijn de echte echte echte bezwaren tegen bereklauw . Want ik vind het een wondermooie plant
zondag 17 juli 2022 - 20:43
leerling

Leerling

Mocht je hem nog niet gevonden hebben, https://www.floravannederland.nl/ is een goede website om wilde planten te leren kennen.

Gewone berenklauw (Heracleum sphondylium) is een mooie inheemse plant. Alleen zijn er nogal wat mensen die huidirritaties krijgen wanneer ze die plant aanraken. Als je die op een veilige plaats laat groeien, ben jij de enige die er last van kan krijgen. Lange handschoenen zijn een mooie uitvinding.

Reuzenberenklauw (Heracleum mantegazzianum) is een invasieve exoot die op de lijsten staan van de Europese verordening n° 1143/2014 en het Vlaamse soortenbesluit van 15 mei 2009. Die mag je in principe niet meer houden. Zie https://www.ecopedia.be/planten/reuzenberenklauw
Ook reuzenberenklauw kan huidirritaties veroorzaken. Als de haartjes afbreken kan je sap op je huid krijgen en als je dat combineert met zonlicht, krijg je blaren.

Jouw tuin, jouw plantenkeuze (op invasieve exoten na).
Ook hier mogen heel veel wilde planten groeien. Voordeel is dat insecten hier bijna het jaar rond voedsel vinden waar ze ook echt bij kunnen.

Maar invasieve exoten hebben we al meer dan genoeg. Die gaan er hier onverbiddelijk uit.
zondag 17 juli 2022 - 21:09
Fennemie1

Fennemie1

Dankuwel voor de info. Ik wist niet dat die reuzebereklauw tegen de geldende wetgeving was. Je ziet hem wel meer en meer voor komen. Nu ik er over nadenk. In mijn gemeente moet ik spijtig genoeg vaststellen dat dus dus in hoofdzaak voor komt op de plaatsen waar zij zelf verantwoordelijk zijn voor het onderhoud. Nu ik woon in een zogezegde "sjiekere" gemeente waar het mooi snoeien van de hagen in de straten met de halve kastelen blijkbaar prioritair is LOL.
Ik denk wel dat ik mijn gading zal vinden in die inheemse soort om een beetje de kerk in het midden te houden. Misschien leuk in combinatie met de grote zonnebloemen of van dat Verbena
zondag 17 juli 2022 - 22:51
leerling

Leerling

Als je van wilde planten houdt, probeer dan eens de grond van een stukje tuin helemaal vrij te maken en kijk wat er spontaan weer begint te groeien. Wat je niet leuk vindt, wied je weg, de rest laat je staan.

Voordeel: je kan vrij zeker zijn dat de planten geschikt zijn voor jouw type grond en voor die standplaats.
zondag 17 juli 2022 - 23:33
Tuinprins

Tuinprins

'Jouw' tuinberenklauw is een mogelijke bron van verdere verspreiding van de plant. Ik was laatst op een industrieterrein en langs een sloot stond 1 enkele berenklauw. De oorsprong van die plant moet ergens anders liggen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een zaadje aan een vogel is blijven hangen en hier op de grond is gevallen, gekiemd etc.

Het sap van de reuzenberenklauw kan in combinatie met zonneschijn zeer pijnlijke blaaswonden veroorzaken.

Gegroet, de tuinprins
maandag 18 juli 2022 - 06:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).