menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren en bladluizen

Ga naar meest recente reactie

kurt93

Kurt93

Beste allemaal
Wij hebben sinds kort onze tuin laten aanleggen en nu is alles aan het groeien en aan het bloeien. Wij zijn nog redelijk 'leek' in het tuingebeuren.
Wij merken op dat er veel mieren op onze bomen bomen zitten.
wij hebben een 12 tal bessen en frambozen struiken staan die recent behandeld zijn tegen bladluizen en zo zijn hier de mieren hopelijk ook minder aanwezig.
nu zien wij dat deze ook op onze kattenkruid struiken (Nepeta "six hills giant") zitten in grote getallen en dat er en druk verkeer van mieren is op onze bomen (Carpinus betulus meerstammig).
Hoe geraken wij van de mieren af ?
Wij willen graag mens ,dier en milieu vriendelijke producten gebruiken omdat het aanbod er is en we ook een hond hebben die graag in de tuin rond loopt.
onze voorkeur gaat naar de ecostyle producten.
iemand die ons kan helpen ?
alvast bedankt


Bloemen & Planten

maandag 30 mei 2022 - 08:00
kurt93

Kurt93

de boom

Bloemen & Planten

maandag 30 mei 2022 - 08:01
Tuinprins

Tuinprins

Luizen produceren een plakkerig goedje genaamd 'honingdauw'. Mieren zijn hier dol op en 'melken' de luizen zodat deze nog meer honingdauw produceren. Soms drupt de honingdauw op de bladeren en hierop groeit dan gemakkelijk een zwarte schimmel genaamd roetdauw.

Op jonge groei van veel planten heb je vaak luizen. Die zwarte luizen op jouw Nepeta zijn zwarte bonenluizen. In de Carpinus zullen ook wel ergens luizen zitten waar de mieren naar op zoek zijn (of ze zijn de weg kwijt!).

Als je ze wilt bestrijden kun je ze dooddrukken of een of ander middel toepassen. Dooddrukken/knijpen vinden veel mensen vies maar als ze maar op een paar plekken zitten is dit m.i.de beste methode want snel en goedkoop. Wel opletten dat je de plant niet beschadigt. Het toepassen van een biologisch middel is ook mogelijk. Het beste niet toepassen bij felle zonneschijn.

Gegroet, de tuinprins
maandag 30 mei 2022 - 10:10
Peterplant

Peterplant

Komt nog bij dat de bladluis aan de basis staat van de voedselketen. De bladluis heeft veel natuurlijke vijanden die zonder luis geen voedsel hebben.
Als de planten het naar hun zin hebben, hebben ze geen last van de bladluizen en die zullen na een aantal weken vanzelf opgegeten zijn door hun natuurlijke vijanden.
maandag 30 mei 2022 - 13:31
kurt93

Kurt93

oke bedankt voor de adviezen.
gaan de planten en boom 'dood' als dit niet opgelost geraakt of moet ik de natuur gewoon zijn gang laten en hopen dat het zich vanzelf oplost?
ik heb ook eens opgezocht om insecten hotels te installeren in de tuin en dan zou dit ook minderen, kan dit kloppen ?
het uitzetten van lieveheersbeestjes larve heb ik ook gezien maar dan moeten de mieren eerst aangepakt worden ?
dinsdag 31 mei 2022 - 09:13
Peterplant

Peterplant

Planten gaan niet zo snel dood door bladluizen. Vaak is de plant verzwakt door iets anders ( ze zijn net geplant of ze staan te nat of te droog of verkeerde of te arme grond.) Zwakke planten kunnen aangetast worden door bladluizen en soms kan dat de genadeslag zijn. Probeer eventueel de oorzaak van het niet lekker voelen van de plant op te lossen en de luizen verdwijnen vanzelf, eventueel geholpen door de natuurlijke vijanden.
dinsdag 31 mei 2022 - 13:32
Polplastron

Polplastron

Onderschat de kracht van natuurlijke vijanden niet! Ook al zullen de mieren de luizen proberen te beschermen, toch zullen heel wat predatoren hun weg vinden naar hun prooi.

Lieveheersbeestjes hebben een chemische bescherming waardoor mieren ze volgens mij redelijk met rust laten, sluipwespen "sluipen" zo onopgemerkt mogelijk tussen de luizen door om hun eieren te leggen (in de luizen zelf!) en heel wat vogels trekken zich geen bal aan van die mieren (en nemen ze er waarschijnlijk zelfs als toetje bij!).

Om dit te laten werken is het wel belangrijk om niet te bestrijden want als je dat wel doet, neem je het eten voor deze predatoren weg en dus ook de kans dat ze iets komen zoeken in jouw tuin.

Dat planten sterk verzwakken of zelfs doodgaan aan luizenplagen komt eigenlijk enkel voor bij heel jonge aanplant en planten die reeds sterk verzwakt zijn (omdat ze bijvoorbeeld op een foute plek staan of verkeerd geplant zijn)
dinsdag 31 mei 2022 - 20:36
kurt93

Kurt93

oke bedankt allemaal.
het gaat hier om nog jonge planten die in september aangeplant zijn bij de aanleg van de tuin maar dan ga ik het blijven opvolgen en eventueel insectenhotels plaatsen zodat deze ook 'meer' aanwezig zijn en/of aanwezig blijven
woensdag 1 juni 2022 - 09:08
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).