menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis kaal onderaan

Ga naar meest recente reactie

Appelsien

Appelsien

Hallo

Wij hebben eind 2020 een aantal winterharde klimplanten (vnl. clematis armandii (groep I), jasmijn en kamperfoelie) tegen onze paneelomheining geplaatst. Een derde heeft de vorige winter niet overleefd, de andere leven nog maar zijn nog niet veel gegroeid. Initieel heb ik de verschillende taken mooi proberen leiden om de hele omheining af te dekken, maar hier is nog weinig van te merken.

De planten leveren dus (nog) niet de gewenste privacy. De meeste hebben de bovenkant van de omheining wel bereikt en bieden daar een mooi blad/bloem, maar zijn eerder kaal langs de onderkant. Sommige hoofdtakken lopen dus makkelijk 50-75cm uit voor het eerste blad verschijnt. Alle clematis hebben maar één hoofdtaak, die pas hoog vertakt.

Zou ik de clematis toch best eens (drastisch) terugsnoeien nu ze nog jong zijn - of volgen er nog nieuwe scheuten uit de wortel?

Daarnaast heb ik een paar nieuwe Clematis Armandii gekocht. Ik vroeg mij af of ik deze best na het planten terugsnoei (hoeveel?) om een bredere vertakking te stimuleren? Op het internet vind ik tegenstrijdige info.

alvast bedankt!
zaterdag 19 maart 2022 - 20:34
Peterplant

Peterplant

Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Hou er rekening mee dat de meeste klimplanten recht omhoog groeien en helemaal niet naar links of rechts willen groeien. Je zult ze dus moeten leiden.
Hou er ook rekening mee dat Clematis armandii dan wel groenblijvend is, maar niet goed winterhard. Bij strenge vorst vriest de plant in of dood en zit je weer met een gat.
De saaie klimop is de meest geschikte groenblijvende haagklimplant. Ook die moet je begeleiden. Dat saaie kun je doorbreken door er andere klimplanten door heen te laten groeien.
Gebruik niet altijd maar de meest aangeboden Hedera hibernica. Die groeit erg hard, wat in het begin een voordeel is, maar later een nadeel. Denk eerder aan de gewone Hedera helix.
zondag 20 maart 2022 - 16:22
Appelsien

Appelsien

Inderdaad, het leiden is een uitdaging, maar lukt nog met de omheining. Echter krijg ik uit mijn clematissen maar één hoofdtak, die vaak nog eens een halve tot één meter kaal omhoog schiet... Erna is er wel vertakking die te leiden valt. Ik vermoed dat deze clematissen hun eerste winter niet zo goed verdragen hebben en dat het oude, kale hout daar het resultaat van is.

Bovenaan bloeit alles goed, zoals je in deze foto ziet (ik heb geen foto van de kale onderkant - dit komt nog). De vraag is dus of ik dit toch onderaan kan verkrijgen door (stevig) terug te snoeien.

Bloemen & Planten

zondag 20 maart 2022 - 22:17
Peterplant

Peterplant

Waar je de plant afknipt loopt ze weer opnieuw uit. Regelmatig toppen van de jonge nieuwe scheuten bevorderd te vertakking.
maandag 21 maart 2022 - 13:44
Appelsien

Appelsien

Ik vind (online) tegenstrijdige informatie terug - dat deze soort (Clematis Armandii, groep I) radicaal terugsnoeien niet goed verdraagt .

Dit in de veronderstelling dat ik radicaal dien terug te snoeien om beneden nieuwe uitlopers (of zelfs scheuten uit de grond?) krijg met bijhorend blad
maandag 21 maart 2022 - 15:03
Peterplant

Peterplant

Ik heb zelf de Clematis armandii gehad. De tweede winter finaal boven de grond afgevroren. Alles weggeknipt. Liep vanuit de onderkant weer prachtig opnieuw uit. De derde winter weer finaal afgevroren. Heb hem toen verwijderd. Kan dus heel goed tegen diep snoeien, alleen niet tegen strenge winters.
woensdag 23 maart 2022 - 10:17
EJM

EJM

Welke Clematis Armandii is het precies?
Want ik heb de Apple blossom, en dat ding groeit de klippen uit, moet hem wel 3x per jaar snoeien, en vooral in de breedte.
Dus deze groeit wel degelijk breed uit, en niet alleen in de hoogte.
Wat je ook kunt doen, is hem verder de hoogte in laten groeien, en hem er dan overheen laten hangen tot de grond.
Dan is je gat ook dicht, en het is ook erg mooi als hij bloeit.

Ik zou ook niet drastisch terug snoeien.
Mijn ervaring is, dat als je al het blad van een groenblijvende plant af knipt gaat hij (bijna) altijd dood.
Of je moet er nog minstens 4 bladeren aan kunnen laten zitten, dan overleeft hij het waarschijnlijk wel.

Bloemen & Planten

donderdag 24 maart 2022 - 21:39
Appelsien

Appelsien

Wauw, wat een fantastische clematis. Is dat één plant? Als die zo gaat 'overhangen' zijn de gaten onderaan inderdaad ook gevuld.

Ik heb verschillende varianten van de Clematis Armandii geplant. Voornamelijk 'Apple Blossom' en een klein deeltje 'Snowdrift' & Hendersonii Rubra'. Ik wil wel eens proberen om er eentje drastisch terug te snoeien, maar om bv. 4 bladen over te houden, ben ik al weer ver van de grond.
maandag 28 maart 2022 - 09:58
Peterplant

Peterplant

De ervaring van 1 tuinman/vrouw is niet bepalend voor het succes bij anderen.
De winterhard en de groeikracht zijn afhankelijk van grondsoort en standplaats en woonplaats van de tuinman/vrouw.
Er zijn altijd uitzonderingen te verzinnen, maar heel veel groenblijvende bladplanten zullen gewoon opnieuw uitlopen als je ze zonder 1 blad over te houden af zaagt of knipt.
Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld Lavendel en Iberis die het niet prettig vinden om afgezet te worden.
maandag 28 maart 2022 - 13:31
EJM

EJM

@Appelsien.
Ja, dat is 1 plant, ongeveer 5 jaar geleden geplant.
Hendersonii Rubra' heb ik in het verleden ook gehad, en slechte ervaring mee, is dood gegaan.
Ik heb ook Clematis warszawska nike staan, en deze doet het bij mij heel slecht, die groeit nauwelijks.
Deze staat er al 8 jaar.
En Clematis Jackmanii, die bloeit het ene jaar super goed, en het jaar erop is die bijna dood, en zo is die al bezig sinds ik hem heb, heel raar.
Deze staat er al 10 jaar.
En ik heb Clematis tangutica, en deze doet het ook super goed.
En ik heb Clematis florida 'Taiga' deze heb ik pas kort, dus is nog afwachten, maar heb het idee, dat het geen snelle groeier is.
dinsdag 29 maart 2022 - 22:55
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).