menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gesplitste azalea redden

Ga naar meest recente reactie

Panda

Panda

Begin februari heb ik een grote azalea japonica 'Santa Maria' uitgegraven en in 4 verdeeld. Hiervoor moest ik de grote ondergrondse 'wortelklomp' doorzagen. Verder zaten er aan elk deel nog redelijk wat haarwortels aan de aparte delen.
Ik heb alle delen opgepot in een mengeling van 60% turf (azalea heeft graag zure grond), 25% zeoliet en 15% lava.

Later kwamen er zwarte vlekjes op de blaadjes, waardoor ik hen bespoten heb met een anti-schimmelproduct.
Nog later begonnen alle blaadjes te verdrogen en bruin te worden. Ondertussen zijn ze helemaal bruin.
Als ik aan de takken krab, ziet het nog wel groen onder de bast, ook helemaal bovenaan.

Zijn er dingen die ik kan doen om hen alsnog te redden? Misschien kort snoeien?

Bloemen & Planten

vrijdag 1 mei 2020 - 11:01
zuurtje

Zuurtje

Wat jammer! Waarom de grote azalea niet in de volle grond geplaatst, ? Nu inderdaad flink snoeien.
Ineke
vrijdag 1 mei 2020 - 11:56
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Heb je ook water gegeven tijdens de voorbije droge periode ?

Dat mengsel dat je gebruikt hebt is totaal ongeschikt, terwijl Je tuingrond daar in Kalmthout van nature perfect is voor Azalea.

En een Azaleastruik in vieren zagen en hopen dat dat goed komt ? Kon je hem evengoed direct weggooien volgens mij.
vrijdag 1 mei 2020 - 14:15
Panda

Panda

@Zuurtje
Het was de bedoeling om hier bonsai van te maken. Gaat inkorten helpen denk je?

@Patrikc
Ik heb dagelijks water gegeven en de bladeren besproeid.

Waarom is mijn mengsel ongeschikt volgens jou? Zeoliet en lava zorgen voor drainage en turf voor de zuurtegraad.

En ja, door hem in stukken te zagen, heeft hij heel grote zaagwonden wat mss inderdaad de oorzaak is dat het misloopt...

Maar zoals gezegd zijn ze nog niet dood, maar als ik ze zo laat staan, gaat dit volgens mij niet lang duren...
Dus als iemand tips heeft om de overlevingskans toch te vergroten?
vrijdag 1 mei 2020 - 14:26
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

De ene turf is de andere niet. Wat in tuincentra vaak als turf wordt verkocht is gemalen zwartveen zonder wat grovere delen. Gevolg: matige drainage en in het algemeen een medium dat te lang te nat blijft. Rhododendrongrond die door veel professionele kwekerijen wordt gebruikt bestaat uit een mengsel van witveen en zwartveen met daaraan toegevoegd stukjes veenmos.

De particuliere tuinier kan beter kiezen voor potgrond voor zuurminnende planten om planten als rhododendron of azalea in op te potten. Zwartveen kan wel door de grond in de tuin worden gemengd om het watervasthoudend vermogen van de grond te verbeteren.

Je kunt afwachten of de azalea het nog gaat doen maar ik acht die kans klein. Misschien dat de plant nog nieuw bladeren krijgt maar die blijven vaak klein en vallen na verloop van tijd meestal weer af.

Tip: uitgebloeide azalea en dwergrhododendrons worden in het tuincentrum vaak tegen sterk gereduceerde prijzen aangeboden. Sla je slag!


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 1 mei 2020 - 20:07
c j de k

C j de k

@Patrikc Een klein beetje vriendelijker taalgebruik mag wel hoor!! Het is al erg genoeg
vrijdag 1 mei 2020 - 21:05
c j de k

C j de k

@ Panda
Het is idd nog te proberen met wat snoei de boel te redden maar ik zou zeker niet te zwaar gaan snoeien en zet de boel flink in de schaduw . En als het blad eraf is zeker niet teveel water meer geven . Probeer om aan goede witte turf te komen , dit wordt meestal in geperste vorm in balen verkocht maar eenmaal vochtig gemaakt valt het goed uit elkaar .
Succes
vrijdag 1 mei 2020 - 21:13
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Je had hem best in 100 % kanuma geplant als je voor een bonsai wilde gaan. Dit is een zuur substraat dat je in verschillende korrelgroottes kan vinden in de bonsaihandel. Maar ik denk dat je voor zulk een exemplaar iets te drastisch te werk bent gegaan. Zo een planten moet je echt voorbereiden om uiteindelijk in een pot te krijgen.
vrijdag 1 mei 2020 - 22:44
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Waar ben ik onvriendelijk C j de k ? Ik heb het alleen over de feiten en het ziet er nu éénmaal niet goed uit.

Zoals Tuinprins al zegt is turf te vochthoudend, en die zeoliet doet er nog een schepje bovenop. 25 % zeoliet in een grondmengsel is veel te veel, in de landbouw wordt soms 100-200 kg per ha gebruikt, in verhouding is dat dan voor een pot slechts een snuifje, en zeker geen 25 %. Als je dan nog eens overvloedig water geeft dan staat je plant te verzuipen.
Zuiver turf is ook te zuur voor Azalea.

Als je de planten nog een kans wil geven moeten ze direct in een betere grond gezet, en ik zou niet snoeien, elke snoeiwonde vergt energie om te genezen en hier is alle energie al nodig om te overleven, laat die plant maar zelf beslissen op welke tak hij nog terug wil gaan groeien, dat snoeien kan later nog.

Maar ik heb er niet veel hoop in.
vrijdag 1 mei 2020 - 23:30
Patrikc

Patrikc

Waarom is mijn mengsel ongeschikt volgens jou? Zeoliet en lava zorgen voor drainage en turf voor de zuurtegraad.


Zeoliet zorgt niet voor drainage maar helpt water vasthouden:
https://www.zeolite-products.com/agrarisch/zeofarm-de-vulkanische-bodemverbeteraar/
vrijdag 1 mei 2020 - 23:37
Panda

Panda

@Tuinprins
Het is turf van DCM.
Hier lijken toch ook wel veel groffere stukken in te zitten. En de lava en zeoliet zouden toch voor extra drainage moeten zorgen...
Betreft die azalea kopen na de bloei: bedankt voor de tip. Maar in gewone tuincentra kom je precies toch enkel kleintjes tegen.
Maar buiten dit: ik probeer toch eerst graag deze te redden. Al heb ik hem waarschijnlijk wel vermoord door in stukken te zagen...

@Japanse tuin project
Ik heb alle 4 de delen in een emmer van 10l gepot. Dus zeker niet in een te kleine bonsai-pot.
En het klopt inderdaad van die kanuma. Maar ik had ergens gelezen dat dit een goed mengsel was voor uitgegraven azalea. En dit was toch iets budgetvriendelijker dan 40l kanuma.

@Patrikc
Ik had jou commentaar niet als onvriendelijk opgevat hoor.
Ik had hem inderdaad ook niet in stukken moeten zagen. Ik had hem volgens mij beter eerst terug in de grond geplant en meer haarwortels dichtbij de stammen gekweekt. Of gewoon in zijn geheel gebruikt. Maar hier is het nu te laat voor...
Betreft zeoliet: dit wordt dikwijls gebruikt voor (pre)bonsai hoor. Het neemt inderdaad veel vocht op, maar zorgt er wel voor dat de hey overtollige water wegloopt zodat de plant niet met 'natte voeten' staat en er veel zuurstof aan kan. Ik heb potten stazn met bijna pure zeoliet die dagelijks gegoten worden.
Maar: jij denkt dus dat ik ze beter verpot? Stel dat het niet aan mijn grondmengsel ligt en er toch al nieuwe haarwortels zijn gevormd, dan ga ik deze hierdoor beschadigen. Misschien kan ik er één uithalen om te kijken hoe de wortels er aan toe zijn... Maar waarin zou ik hen dan verpotten?
Ik kan kanuma bestellen, maar ik verwacht dat de levertermijn hier momenteel redelijk lang van zal zijn. Bovendien heb ik het mss niet nodig als de wortels er goed uit blijken te zien.
zaterdag 2 mei 2020 - 11:47
Patrikc

Patrikc

Misschien kan ik er één uithalen om te kijken hoe de wortels er aan toe zijn... Maar waarin zou ik hen dan verpotten?


Dat is een goed idee, waarom probeer je niet je tuingrond, verbeterd met een klein beetje turf ?
zaterdag 2 mei 2020 - 13:13
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).