menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woekert Crocosmia???

Ga naar meest recente reactie

bunnygarden

Bunnygarden

Heb ongeveer 3x1 m crocosmia geplant vorig jaar.
(-- Emily Mckenzie -columbus-carmen briljant)
Daar ik al veel uitlopers zag vraag ik me af of deze woekeren.
Heb dit dan ook op internet ergens gelezen dat deze afhankelijk van de grondsoort kunnen woekeren.
Heeft daar iemand ervaring mee?
Zou het echt nodig zijn van een wortelbegrenzer te plaatsen?
Zo ja hoe diep?

Groeten ,Marc.
zaterdag 11 mei 2019 - 15:11
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ja hoor, het kruipt gezellig door de tuin !

Het zit met knolletjes in de grond, je kunt ze wel makkelijk uittrekken.
Wat moeilijk wordt dit als het tussen andere planten zit.
zaterdag 11 mei 2019 - 16:08
Carib

Carib

Ik heb verschillende soorten crocosmia in mijn tuin, o.a. Columbus, maar hier woekeren ze absoluut niet. In mijn lichte kleigrond verdwijnen ze langzaam maar zeker.
zaterdag 11 mei 2019 - 19:30
leerling

Leerling

Bij mij blijft die goed ter plaatse, zowel in onze tuin nu (droge zandgrond) als in de vorige tuin (leemgrond).
De hoop breidt zich gestaag uit, maar niet hinderlijk. Ze duiken in elk geval niet elders op.
Het pak knolletjes wordt wel elk jaar dikker, dus om de paar jaar haal ik ze eruit, plant een aantal terug, en voor de rest zoek ik een nieuwe thuis.
zaterdag 11 mei 2019 - 20:26
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb Crocosmia 'Lucifer' en 'Star of the East' in de tuin.

'Lucifer' vormt snel dikke pollen en zaait zich hier ook uit. Om de 2 à 3 jaar de knollen opgraven en er een paar terugplanten, de zaadstanden er tijdig uitknippen zodat ze zich niet uitzaaien. 'Star of the East' vorm uitlopers en komt op andere plekken op maar dat is tamelijk beperkt. Ben altijd weer blij als die in augustus bloeit.

Gegroet, de tuinprins



Bloemen & Planten

zondag 12 mei 2019 - 05:45
Claudine De Vroey

Claudine De Vroey

In mijn wilde tuin is Crocosmia plots te voorschijn gekomen en woekert op sommige plaatsen verschrikkelijk. Twee jaar geleden een Ribes grondig moeten bevrijden van een wurgring. En dit jaar is dezelfde border weer vol! En bv ook in een kring aan de basis van een boomstronk (met schors). Symbiose met bepaalde schimmels?

Bloemen & Planten

zaterdag 6 april 2024 - 18:27
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ja, sommige woekeren.
zaterdag 6 april 2024 - 21:43
Thea 2

Thea 2

Als je die in een pot ingraaft voorkom je dan dat die gaat wandelen in de tuin?
zondag 7 april 2024 - 14:41
Claudine De Vroey

Claudine De Vroey

De eerste crocosmia bij mij zijn verschenen achteraan in een bosachtig deel van de tuin. Nadien waren ze ineens aan het woekeren in een perk vooraan het huis.
Ik heb er nog geen gezien bij de buren.
Ik veronderstel dus dat ze zich uitzaaien...
zondag 7 april 2024 - 21:27
leerling

Leerling

Ik weet niet welk ras hier groeit. Ooit wat knolletjes gekregen van mijn vader. Ze zijn eerder gelig-oranje dan rood, dus waarschijnlijk niet de 'Lucifer' waar Tuinprins naar verwees.

In onze droge, eerder arme zandgrond zaaien ze gemakkelijk uit.
Op de oorspronkelijke plaats moet ik ze om de de +/- 4 jaar uitgraven. Ze bloeien dan nog nauwelijks, waarschijnlijk omdat de knolletjes dikke, dichte, meerlagige pollen hebben gevormd, waardoor ze elkaar verdrukken. (Misschien moet ik ze vroeger herplanten.)

In de tuin van mijn ouders (rijke zandgrond - jawel, het bestaat - vochtiger dan de onze, maar niet nat) zijn ze ondertussen verdwenen.

'k Heb onze knolletjes al verschillende keren verder gedeeld, maar ook bij familie in (Belgisch) Limburg (ook zandgrond - niet droog maar ook niet nat) verdwijnen ze gewoon. De bolletjes worden opgegeten, maar het is niet duidelijk door welk dier.

Als je wil vermijden dat ze uitzaaien, dan de zaadstanden eruit knippen, zoals Tuinprins al schreef.
maandag 8 april 2024 - 21:03
Claudine De Vroey

Claudine De Vroey

Ik woon in Vlaams Brabant. De oorspronkelijk grond is zware kleigrond met nu bovenop een laag donkere humus. De tuin is begonnen midden jaren 80 en fel verwilderd. Een 6-tal jaar geleden is er wel door een zog. biotuinman uit de streek grond verplaatst, waardoor woekerende natuurlijke planten (munt, gele dovenetel, bramen, maagdepalm...) nu overal groeien, en nieuw, nu ook oranje crocosmia!
dinsdag 9 april 2024 - 09:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon