Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hoi,
Mijn blauwvarens blue star laten de bladeren los.
Gekocht bij de AH . vervolgens met potgrond van de lidl overpot naar grotere pot.
Ik probeer nu om de posititie van de plant wat te veranderen naar een plek waar ik minder vaak tegen de plant aan loop.
Tevens plantenvoeding korrels bij de action gekocht, kan ik deze hiervoor gebruiken?
Een varen heeft goed drainerende potgrond nodig, ik durf me inbeelden dat in de goedkope potgrond van het goedkope warenhuis veel compost zit om de prijs te drukken en dat die potgrond te goed watervasthoudend is en niet goed genoeg waterdoorlatend...
Zijn er draineergaten in de pot...
Een varen heeft niet veel meststof nodig, in een goede potgrond zit alles al in.
Nee, een net verplante kamerplant heeft geen extra voeding nodig. Bovendien is de meeste plantenvoeding in korrelvorm beter geschikt voor tuinplanten. Kamerplantenvoeding is veelal vloeibaar. Die korrels zijn ook meestal om door de potgrond te mengen en niet om erbovenop te strooien.
Er zijn zeer veel verschillende soorten varens waarvan er sommige echte rotsplanten zijn en andere net echte waterplanten die bijna het hele jaar door volledig met hun wortels in het water staan. Veel tuiniers en kamerplantenliefhebbers denken helaas dat elke varen hetzelfde is en dus dezelfde noden en verzorging nodig heeft. En dat zorgt nogal eens voor wat frustraties en teleurstellingen.
De Phlebodium- of blauwvaren-soort die hier als kamerplant gekweekt wordt, houdt niet van een (te) nat grondmengsel. Het is dus zaak om deze planten in een luchtige potgrond te zetten met eventueel wat perliet of steentjes er in om de drainage te verbeteren. Onderaan de pot zorg je bij deze planten zéker voor wat potscherven o.i.d. om te zorgen dat gietwater vlot weg kan lopen.
Afhankelijk van de luchtvochtigheid en warmte in je huis is het voldoende om deze planten om de twee à drie weken eens goed te gieten. De potgrond mag in tussentijd gerust een beetje uitdrogen.
De kruipende wortels mogen een beetje boven het mengsel uitsteken; dit voorkomt dat de aanzet van de bladeren gaat rotten.
Verder is deze varen zeer hard en kan hij goed tegen wisselende temperaturen en luchtvochtigheid. Wel merk ik dat deze varens beter voldoen in een grote pot waar ze rustig kunnen uitdijen en waar veel bladeren bij elkaar staat.