Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo,
We zouden op een strook langs de oprit geranium rozanne willen planten. Ik weet dat deze lang bloeit, maar ik zou er iets willen bijplanten:
- dat er bij past uiteraard
- dat er in de winter wat esthetisch uitziet (een mooie uitgebloeide plant mag dus)
- mag iets hoger komen dan de rozanne, maar zeker niet hoger dan 70cm
- moet volle zon verdragen
Zilverkruiskruid (Senecio Cineraria) is met z'n zilvergrijze blad een mooi contrast. In niet te natte grond en enigszins beschut redelijk winterhard, vanaf het tweede jaar kleine gele bloemetjes; wordt als éénjarige aangeboden. Ook leuk om er bolletjes van Leucojum of allium tussen te zetten voor bloem in het voorjaar. Succes.
Bedankt voor jullie voorstellen.
Ik weet voor de rest niet veel meer te vertellen over de plaats: geen idee of het eerder droog/nat is, soort grond. Momenteel ligt er al een paar jaar gewoon anti-worteldoek met van die houtsnippers.
Het staat niet echt beschut: vangt daar wind komende uit westen tot noorden.
Ik was intussen op de Heuchera villosa chantilly gekomen. Zou dit iets kunnen zijn?
Heuchera's kan je er zeker bij zetten, maar ik vermoed dat de geraniums ze gaan verdringen, tenzij je op tijd ingrijpt. Ze lijken me ook weinig toe te voegen tijdens de wintermaanden.
Geraniums zijn in de regel amorfe planten d.w.z. dat ze geen uitgesproken vorm hebben. Tuinontwerpers geven geraniums vaak buren die wel een duidelijke vorm hebben. Klassiek is de combinatie met irissen. Deze zijn echter net als de tuingeraniums niet wintergroen.
Waar je bij Geranium 'Rozanne' rekening mee moet houden is dat die een flinke groeikracht heeft. Je moet dus zorgen dat de buren op voldoende afstand staan of er tegen kunnen dat de ranken van 'Rozanne' erover of doorheen groeien. Een combinatie met Heuchera soorten lijkt mij alleen geschikt als de Heuchera's niet overgroeid worden door 'Rozanne'.
Wat zou je denken van roze of witte lavendel ? of struikrozen of stamrozen ? De lavendel kan je mooi bolvormig snoeien na de bloei, de eerste jaren wel regelmatig de ranken van de geraniums wegleiden van de lavendel, mini boompjes of struikjes op stam kan ook.