menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus gesnoeid en de dagen erna hevige zon

Ga naar meest recente reactie

Tejo

Tejo

Enkele weken terug op een rustige bewolkte dag heb ik mijn buxusbol in pot aan de voordeur gesnoeid. De dagen er na bleek ineens volop de zon van de partij te zijn!!!! Gevolg, uitgedroogde buxus !
Heb hem nu al twee weken afgedekt en volop water met mest gegeven, maar vraag me af of hij nog herkomen zal ... De kluit blijft nu constant vochtig en de plant blijft afgedekt. Is dit de goeie manier om m terug in orde te krijgen?
Wie weet raad en kan me helpen? Het is een vrij grote buxus plant en ben bang dat hij nu naar de vaantjes is
maandag 30 april 2007 - 17:34
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Beste Tejo ik zou hem niet afdekken ik zou hem beschermen tegen de zon en wind en als ge de buxus noch eens snoeit dan moet ge hem bevochtigen en dan snoeien dan heb je geen sny schade,
Maar nu is het de moment
om de witte bladluis te bestryden ge moet eens kyken waar de blaadjes krullen hoeveel bladluis er op zit en die moet ge bestryden myn buxus is allemaal bespoten met bio om dat de vogeltjes aan het voederen zyn.
Maar Tejo ik zou hem dan s,avonds gewoon open en blood zetten en beetje zeewier kalk by geven groetjes en dag
maandag 30 april 2007 - 17:54
Flowertje

Flowertje

Beste Tejo,
Het snoeien van een buxus was gisteren nog een item op 'Tuindromen met Mark' op Vitaya. Zijn raad was als je een buxus snoeit, zoals Sylvain ook al zei, eerst besproeien met water en dan pas knippen. Omdat deze ook grote struik in de volle grond stond, dekte hij de buxus daarna af met vliesdoek om eventuele verdere schade te voorkomen. Ik vermoed dat dit ook enkel de eerste dagen na het snoeien moet...
nog veel succes met je reddingsactie

Flowertje
maandag 30 april 2007 - 18:13
Tejo

Tejo

Bedankt, en ik onthoud de tips ook voor een volgende keer, maar heeft er iemand tips hoe ik mijn buxusbol nu nog redden kan???
maandag 30 april 2007 - 19:27
Tejo

Tejo

By the way, met afdekken bedoel ik een handdoek over de buxus gehangen tegen de zon. Die maak ik ook af en toe nat tegen de verhitting en voor de afkoeling. Geen goed idee dan?
maandag 30 april 2007 - 19:29
Flowertje

Flowertje

Heb je geen foto van hoe de buxus er nu uitziet?
maandag 30 april 2007 - 19:39
sylvain

Sylvain

Beste Tejo was ik van u ik zou hem gewoon gerust laten er zekers niets op hangen geef hem wat buxus mest en kalk en nu bij deze extreeme hitte elke dag een beetje water .
En Tejo het zal dan wel terug op in de plooi vallen myn over buur die had verleden jaar hetzelfde voor en ge moet hem nu zien staan pronken is mooi voor te zien ,
maar wel als gesnoeit Tejo de buxus benevelen of nat maken en dan pas snoeien groetjes en verzorg hem
dinsdag 1 mei 2007 - 05:13
kurt

Kurt

Beste,

Leg boven uw buxusbol een vliesdoek en plaats de pot voorlopig ergens waar de volle, directe middagzon niet schijnt. Zodoende zal het verder indrogen wel stoppen en in het najaar zullen de nieuwe groeischeuten het verbrande uitzicht doen vergeten. Wanneer je buxus snoeit, sproei je deze best vooraf even nat. Dat zorgt voor kleinere snijwondes en minder uitdrogingsverschijnselen na het snoeien. Snoei best ’s avonds, dan kan de zon de eerste 12 uur al niet veel schade aanrichten en dan helpt de ochtenddauw de pas geschoren buxus nog een tijdje vochtig te houden. Snoei ook liefst met een handhaagschaar en niet met een elektrische of een motorhaagschaar. Deze maken veel grotere wondes waardoor het risico op verbranding groter is.

Mvg,
Kurt Vossaert
dinsdag 1 mei 2007 - 18:01
Tejo

Tejo

Dank je allemaal.
Uit de middagzon halen lukt me niet vrees ik.
Wat betreft het afdekken; ik laat m dus open vanaf nu.
Foto van hoe m eruit ziet... gewoon helemaal dor. Blaadjes, takken, alles.
Komt dit nog goed denk je?????????????????
woensdag 2 mei 2007 - 20:07
sylvain

Sylvain

Jawel Tejo he een leuke avater mischien met een klein parrasoleke en hem zo een beetje uit de zon halen,
hy zal wel herkomen zoals Kurt zegt voor de tweed snoei zal hy wel laten zien dat hy gered is groetjes en dag
woensdag 2 mei 2007 - 21:13
Tejo

Tejo

Dan mag ik nog hoop hebben? Goed zo, want ik kreeg al van sommige mensen te horen dat hij het niet meer halen zou ...
donderdag 3 mei 2007 - 20:33
Esem

Esem

Tejo kan je geen foto van de buxusbol hier op het topic plaatsen aub.
Dan zie we waar we het over hebben
Gr Esem
vrijdag 4 mei 2007 - 00:42
Tejo

Tekst aangepast

Tejo

Hoe moet ik een foto toevoegen?
zaterdag 5 mei 2007 - 01:41
Esem

Tekst aangepast

Esem

Kijk even via het topic algemene vragen ivm.het forum
Uw afbeelding plaatsen op het dit forum
Gr Esem
zaterdag 5 mei 2007 - 03:27
Bowie
zaterdag 5 mei 2007 - 06:32
Tejo

Tejo

Hierbij dus een poging om jullie de foto van mijn miserabele buxus-bol te tonen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 5 mei 2007 - 21:42
Tejo

Tejo

Gelukt!!! Bedankt voor de hulp om de foto op het forum te plaatsen ... als jullie nu ook nog mijn buxus kunnen redden???
zaterdag 5 mei 2007 - 21:43
sylvain

Sylvain

Oei Tejo die heeft toch een serieus probleem daar moet ge al veel geluk met hebben ik had niet gedacht dat het zo erg is kunt noch een beetje aankijken maar nu vrees ik het ergste is niets groen meer aan maar duimen Tejo groetjes en dag
zaterdag 5 mei 2007 - 23:30
Tejo

Tejo

Is idd niks groen meer ... is volledig bruin, ook de takken binnenin. Dus toch maar geen hoop meer waarschijnlijk??? Spijtig in elk geval!!!! Kan ik 'm nog redden door 'm in de volle grond te zetten (maar dan zou 'k wel heel zeker moeten zijn, want dat is een heel groot werk met zo'n joekel, hoor, en als jullie denken dat het niks meer uithaalt evengoed, dan begin ik er liever niet aan ...)
woensdag 9 mei 2007 - 00:28
sylvain

Sylvain

Beste Tejo ge kunt dat doen maar zoals ik hem nu op foto zie denk ik dat het hopeloos is ,
spijtig van zo,n omvang maar als de buxus maximum drie jaar in een pot staat uitplanten en er een nieuwejonge in zetten of in een grotere pot zetten Tejo eens op kapaza kijken daar vind ge nogal een een mooie buxus in bollen of piramides en zijn verspreid over heel vlaams gedeelte groetjes en dag
woensdag 9 mei 2007 - 01:49
Tejo

Tejo

Thanks allemaal en vooral Sylvain!
Bezie nog wel wat ik in de pot ter vervaning plaats ...
woensdag 9 mei 2007 - 21:58
sylvain

Sylvain

Spijtig Tejo dat het zo is moeten verlopen maar zet er maar èèn mooie in dan is dat snel vergeten groetjes en dag
donderdag 10 mei 2007 - 06:13
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 4? (beveiligingscontrole) *