menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Luxeprobleem met rozen

Ga naar meest recente reactie

Ingeo

Ingeo

Afgelopen winter heb ik (beginnende rozenaddict) wat rozen gesnoeid - veel viel er niet te snoeien want het ging om zeer jonge klimrozen, ik had dus alleen wat zijscheuten weggehaald en die op de (paarden)mesthoop gegooid.

En wat zie ik nu tot mijn verbazing? Die achteloos weggegooide stukjes in (volgens de theorie) veel te nat en rijk medium om te stekken zijn allemaal aan het schieten....Murphy natuurlijk : als je voor iets erg je best doet lukt het nooit en als het helemaal niet de bedoeling was natuurlijk wel.

Nu mijn vraag : gezien die takjes horizontaal lagen én door elkaar zal daar eigenlijk op elk schietend oog een plantje ontstaan maar die zijn nog amper uit elkaar te halen zonder het gevaar de prille worteltjes om zeep te helpen. Als ik nu dat 'geheel' er in één stuk uithaal en ergens plant, gaat die veelkoppige struik dan ruzie krijgen met zichzelf omdat het om een x-voudige struik gaat?
Bijkomend probleem is dat ik voorlopig niet eens met zekerheid weet om welke van mijn rozen het hier gaat.

Bloemen & Planten

vrijdag 8 april 2016 - 13:59
Carib

Tekst aangepast

Carib

Niet te vroeg juichen. Dat er blad op zit, wil niet per se zeggen dat er ook wortels aanzitten. Een kerstboom zonder wortels die nat genoeg blijft, zal ook groene toppen krijgen. Dat gebeurt puur op de reserves die in de takken en knoppen zitten.
Zelf zou ik voorzichtig een takje uitgraven en als er beginnende wortels aanzitten de stekken apart oppotten. Ik kan me niet voorstellen dat er al een uitgebreid wortelstelsel aanzit, dus voorzichtig uitgraven moet nog mogelijk zijn. Het stuk er in één geheel uithalen lijkt me ook onmogelijk.
vrijdag 8 april 2016 - 16:14
Polplastron

Polplastron

Het zou best kunnen dat deze scheutjes toch levensvatbaar zijn. Rozen stekken gaat vrij eenvoudig en het zou best kunnen dat deze "stekjes" voldoende diep de grond in geraakt zijn om te beginnen wortelen.

Overigens zal het enige tijd duren eer je hier mooie rozenstruiken mee krijgt en bovendien zullen de rozenstruiken uitlopers vormen zoals dat in de natuur ook gebeurt. Deze twee redenen zijn zowat de hoofdzaak waarom telers de rozen occuleren op een onderstam. Ook is het zo dat blijkbaar niet alle rozen even vlot op eigen wortel groeien in ons klimaat.

Toch is er ook iets te zeggen voor rozen op eigen wortel: de groeiwijze is veel natuurlijker en je krijgt geen wilde uitlopers (=uitlopers van de onderstam). In de VS zijn er blijkbaar al heel wat kwekerijen die rozen op eigen wortel aanbieden.

Groeten,

Pol
vrijdag 8 april 2016 - 17:57
leerling

Leerling

Zo te zien heb je daar een ruime patch. En is dit een onverwacht cadeautje.

Je hebt m.i. dus ruimte om wat te experimenteren.

'k Zou er eerst een stekje uithalen dat aan de rand groeit om te kijken hoe het zit met het wortelgestel.
Als dat niet veel voorstelt kan je ze nog een tijd met rust laten en later opnieuw proberen.
Als dat er al redelijk uitziet, kan je de rest overplanten. Desnoods eerst in bloempotten of op een tijdelijk perceel.

Ik zal nooit weten hoe ze het deed, maar elk jaar had mijn schoonmoeder wel een paar rozen waar worteltjes aan verschenen en die gingen dan onze (vorige) tuin in. De meesten deden het daar goed (leemgrond).
vrijdag 8 april 2016 - 23:49
Ingeo

Ingeo

Ja, ik weet dat het verschijnen van blad zeker nog niet alles zegt maar ze zijn de laatste twee weken echt blijven groeien dus dat stemde me toch positief. En inderdaad, zélfs als er al wortels aanzitten zullen het nog maar ienemienie worteltjes zijn maar in dat geval is de kans wel groot dat de scheutjes verderdoen lijkt me.

Dat het dan om eigen wortel-rozen zou gaan maakt me niet zoveel uit, inderdaad, als je erover leest zijn er blijkbaar evenveel voor- als tegenstanders van enten en ach, een gegeven paard moet je ook niet in de bek kijken hé ?

Ja, inderdaad, misschien moet ik maar eens zo'n 'randstekje' wat dieper bekijken om te zien of en wat er gebeurt en van daaruit verderkijken wat ik kan doen.

Wel rare rozen heb ik hier hoor - verzorg ze en leg ze in de watten en ze bakken er niks van - gooi ze weg en ze gaan helemaal uit hun dak. Blijkbaar heb ik een magische mestput, ik kan hem misschien verhuren als kuuroord voor rozen of zo want vorig jaar had ik me toch niet kunnen inhouden om een roosje mee te nemen van de Aldi en dat begon natuurlijk na een paar weken alle mogelijke klachten te vertonen, alle blad ging eraf enz., kortom, rijp voor de mesthoop. Maar planten vermoorden kan ik héél moeilijk dus ik had het roosje wel zo in de mestput gegooid dat het met de kluit naar beneden viel - het dreef er in het sop, in de schaduw, kortom, alles wat een roos nodig heeft om dood te gaan.
Haha, niet natuurlijk, het kreeg binnen de kortste keren nieuw blad, heeft er heel de winter 'rondgezwommen' en was de eerste om in het voorjaar stralend groen te staan....Ik heb het er dus maar weer uitgevist en opgepot, eens kijken of het dit seizoen zijn leven wil beteren .
zaterdag 9 april 2016 - 09:54
Ingeo

Ingeo

Nog even een update : ik heb toen toch de gok gewaagd om ze te verplanten 'en masse' en voor een aantal is dat zeker gelukt - ben benieuwd wat het wordt, zo zien ze er nu uit :

Bloemen & Planten

donderdag 12 mei 2016 - 20:47
sugar

Sugar

Die rechtse plantjes zijn zeker weg. Houd ons op de hoogte, zou ik zo zeggen
vrijdag 13 mei 2016 - 07:28
Ingeo

Ingeo

Doe ik .

Ik ben benieuwd of ze gaan bloeien, dit jaar of volgend jaar.
vrijdag 13 mei 2016 - 09:36
Ingeo

Ingeo

En ja hoor, tot mijn megaverbazing staan er al knopjes op de stekjes (ondertussen echte plantjes). Ik begin ze te verdenken een Rosa New Dawn te zijn, zal het dus over een paar weken weten .
Ik vrees dat ik in het najaar toch aan het 'moorden' zal moeten slaan, zoveel New Dawns zo dicht bij elkaar komt natuurlijk niet goed.

Bloemen & Planten

maandag 23 mei 2016 - 19:20
leerling

Leerling

Voorzichtig proberen te scheiden en wat je niet kwijt kan in je eigen tuin op de ruillijst zetten.
maandag 23 mei 2016 - 23:56
Ingeo

Ingeo

Voorzichtig proberen te scheiden en wat je niet kwijt kan in je eigen tuin op de ruillijst zetten.

Oh, is hier een ruillijst? Waar kan ik die vinden?
dinsdag 24 mei 2016 - 09:50
leerling

Leerling

Ja hoor, er is hier een ruillijst.
Onder het tabblad 'Tuinvrienden', vind je als derde ite, 'Ruillijst'. En daar vind je een knop 'Voeg ruilitem toe'.
dinsdag 24 mei 2016 - 17:50
Ingeo

Ingeo

Dank je, Leerling, had ik nog niet gezien, daar ga ik eens kijken .

Straks kan er ook nog een andere roos bij want zag gisteren dat er in een andere hoek van de mesthoop alweer een nieuwe roos opgedoken is, lijkt wel onkruid, die rozen .
woensdag 25 mei 2016 - 09:15
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).