menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Walnotenboom

Ga naar meest recente reactie

hen

Hen

Hallo,
onze walnotenboom (waarschijnlijk al behoorlijk oud) geeft de laatste 3 jaren geen noten meer. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?

Grts. Hen

Bloemen & Planten

donderdag 6 augustus 2015 - 01:21
Patrikc

Patrikc

Hij ziet er zo van ver toch goed gezond uit.

Is er in de buurt een andere notelaar (bestuiver) verdwenen ?

Zijn er grondwerken aan zijn voet gebeurd ?
donderdag 6 augustus 2015 - 08:26
hen

Hen

Nee Patrikc dat is het hem juist, er is niks in de omgeving van de boom veranderd.

De blaadjes zijn ook mooi groen, op een enkele na. We hebben wel wat dode takken verwijderd afgelopen maand.

Gek hè
donderdag 6 augustus 2015 - 17:40
Tuinprins

Tuinprins

Misschien ligt de oorzaak in late nachtvorst (april- begin mei). Als een notenboom uitloopt is die gevoelig voor nachtvorst. Niet alleen het blad maar ook de bloeiwijze kunnen dan bevriezen.

Vooral vroeg- en middenvroeg bloeiende soorten kunnen getroffen worden door late nachtvorst. Laatbloeiende soorten ontspringen meestal de dans. Verder speelt in deze mee waar je woont. In het zuiden van NL lopen notenbomen eerder uit dan in het noorden en hebben dus een grotere kans om last te hebben van late nachtvorst.

Wat in jouw geval merkwaardig is, is dat de boom de laatste 3 jaar geen noten meer geeft terwijl die er zo op het eerste gezicht niet slecht uitziet. Heeft de boom wel gebloeid de afgelopen 3 jaar?


Gegroet, de tuinprins
donderdag 6 augustus 2015 - 21:01
WiPe

WiPe

Om te beginnen is deze boom niet behoorlijk oud, maar eerder behoorlijk jong. In België komen geen notenbomen voor van meer dan 100 jaar oud. Daardoor lijkt een notenboom van meer dan 50 jaar oud.
Wat ik me afvraag, hoe zit het met de bemesting van de boom? En van het gras onder de boom? Is dat de laatste jaren bemest geweest?
donderdag 6 augustus 2015 - 21:03
hen

Hen

Wat leuk deze reacties!

Deze boom staat in midden Frankrijk. 7 Jaar geleden hebben we er 20 kg noten afgehaald, het jaar daarop iets minder en het 3e jaar erg weinig en waren de noten ook niet groot. De laatste jaren geen noten meer.
Of de boom geboeid heeft weten wij niet, het is een vakantie-adres.
Hij staat op een groot grasveld en eerlijk gezegd hebben we hem nooit bemest of gesnoeid. Op internet las ik dat dat wel degelijk nodig is. De grond is daar kalkrijk.

Zou het mogelijk zijn dat het komt doordat we niet bemest hebben?
Dan gaan we daar als een speer mee aan de gang!

Ik hoor het graag nog
donderdag 6 augustus 2015 - 21:17
WiPe

WiPe

Ik vermoed niet dat een gebrek aan bemesting oorzaak is van een slechte vruchtzetting. In tegendeel. Maar behalve late nachtvorst kan ik ook geen enkele reden bedenken. De boom ziet er prima uit, dus wat mij betreft zou ik zeggen, rustig afwachten.
donderdag 6 augustus 2015 - 22:16
Wannus

Wannus

Toen ik een jaar of 30 was ( jammer dat ik dat niet meer ben) , hadden
wij ook een notelaar staan . veel noten gehad , afwisselend meer of minder
per jaar . Ik heb de boom echter nooit bemest .
donderdag 6 augustus 2015 - 22:30
zuurtje

Zuurtje

De stoel tuinstoel staat al klaar
donderdag 6 augustus 2015 - 22:32
Tuinprins

Tuinprins

Bij mijn ouderlijk huis staat een notenboom die vermoedelijk zo'n 75 jaren oud is. Die boom droeg nooit rijkelijk walnoten totdat mensen in de omgeving (200 meter afstand) 3 notenbomen planten. Vanaf het moment dat die bomen gingen bloeien droeg onze notenboom ieder jaar redelijk tot goed. Deze boom werd nooit bemest.

Wat ook nog kan meespelen: of het regenachtig weer was tijdens de bloei. Als het nat weer is tijdens de bloei waait stuifmeel minder gemakkelijk naar een andere boom (bestuiving van walnotenboom gaat via de wind, niet via insecten e.d.).


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 7 augustus 2015 - 07:38
hen

Hen

Ik hoor net dat de notenboom niet heeft gebloeid in het voorjaar.....
dinsdag 11 augustus 2015 - 06:00
Patrick Noot

Patrick Noot

Ik heb mijn notenboom nu reeds 4jaar . Ik en mijn gebuur hebben deze samen aangekocht en geplant . Het eerste jaar waren deze samen mooi opgegroeid maar de laatste 2 jaar groeide die van mij slecht en gaf weinig vruchten . De bladeren kwamen later maar waren wel mooi gevormd zonder enige schade hieraan. Nu heb ik ontdekt dat er in de bast een rond gat was van +/- 1cm . Ik heb dit helemaal uitgesneden en heb een dikke witte rups gevonden met 2 rijen zwarte stippen . Kan ik deze boom nog redden en hoe moet ik deze wonde herstellen?

Bloemen & Planten

donderdag 18 mei 2023 - 18:18
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou de boom rooien. De wond is te groot om snel te overgroeien met callus. Bovendien hebben notenbomen zacht merg wat de kans op inrotten tamelijk groot maakt. Jammer maar helaas.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 19 mei 2023 - 05:32
WiPe

WiPe

Door dat uit te snijden heb je dat probleem groter gemaakt dan het was. Insmeren met wondbalsem helpt alvast niet. Die gestippelde houtrups kun je gemakkelijk dood maken door met een ijzerdraadje in dat gat te prikken.
vrijdag 19 mei 2023 - 22:59
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).