milieuvriendelijk, OK, maar ook diervriendelijk ?
Dat is het verschil tussen biologisch en ecologisch hé! Bij biologisch gebruik je geen chemische bestrijding en bij ecologisch gebruik je in principe geen bestrijding, maar laat je deze over aan natuurlijke processen. Geef mij maar eco!
In het geval van sommige dieren is natuurlijke bestrijding echter onmogelijk. Dat geldt o.a. voor rozemarijnhaantjes en leliehaantjes die eigenlijk exoot zijn en hier weinig tot geen natuurlijke vijanden hebben. Wachten tot de natuur het oplost is in dit geval geen goed advies dus.
Fijnknijpen tussen de vingers of vangen in een potje of zo en dan pletten onder de schoen is dat een snelle, efficiënte, milieuvriendelijke bestrijding waarbij de diertjes niet meer moeten lijden dan nodig (wat overigens wel anders is met sommige vergiften!).
In onze tuin amuseren de kinderen zich soms met het vangen van de leliehaantjes om deze vervolgens te "voeren" aan de vleesetende planten (Sarracenia) in de vijver. Een nieuwe vorm van recyclage?
Maar ik snap je punt wel hoor, Roeli; in een ander geval zou ik helemaal meegegaan zijn in jouw standpunt.
Groeten,
Pol