menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robertskruid - Geranium robertianum

Ga naar meest recente reactie

Frans99

Frans99

Kan iemand mij meer vertellen over deze plant?
Ik vermoed dat het die plant is die ik vanaf dit voorjaar een beetje overal in de tuin tegenkom.
Ik dacht eerst dat het een 'onkruid' was, maar lees nu dat er verschillende tuiniers die plant aankopen en daadwerkelijk aanplanten. Volgens mij zaait hij zich zo fel uit dat ik dat in mijn tuin probeer tegen te houden
Graag wat wijze raad
zondag 10 mei 2015 - 22:19
deHaan

DeHaan

Is een heel leuk ding, maar zaait zich gigantisch uit.
Naar mijn weten nergens te koop, het is een inheemse wilde plant.
Ik blijf die dingen verwijderen, maar laat er altijd een paar staan.

Wat is onkruid, planten die ergens staan waar ik ze niet wil hebben.
B.v, gras in een grasveld is zeer gewild, maar 20cm verder tussen de vaste planten wil je ze niet hebben, dus daar is het ineens onkruid.
zondag 10 mei 2015 - 22:35
Marei

Marei

Het is een één- of twee jarige plant; ik beschouw het ook als onkruid en vind ook dat die plant erg stinkt!
zondag 10 mei 2015 - 22:43
Frans99

Frans99

Er zijn er die op Digituin deze plant toevoegen bij hun tuin (is dus ook voorzien) - vond ik zeer verwonderlijk - daarom opende ik dit item
zondag 10 mei 2015 - 22:48
Arico

Arico

Lelijke plant, hou sowiezo niet van geraniums. Ik trek het dan ook telkens uit
zondag 10 mei 2015 - 23:23
Marei

Marei

Ja, heermoes (Equisetum arvense) staat ook in de Plantenkiezer.........en nog veel meer akkeronkruiden......in een tuin wil je dat toch niet hebben.....
maandag 11 mei 2015 - 06:52
mamahilda

Mamahilda

Robertskruid wordt beschouwd als onkruid , maar ik vind het in alle opzichten een prachtig plantje , het blad en de bloemetjes , alles is er mooi aan . Als je de plant niet aanraakt komt de eigenaardige geur niet vrij , dus geen last van . Hij woekert wel ( gelukkig ! ) , maar daar waar je hem niet wil hebben , kan je hem op 1-2-3 verwijderen . Staat prachtig in veldboeketten , en combineert met veel andere planten in de tuin die grote bloemen dragen of een groter blad hebben - bij ons staat hij aan een vijvertje van een voorschoot groot , samen met boterbloemetjes - gewoonweg prachtig ! Voor mij bestaat er maar weinig , om niet te zeggen ........ geen onkruid ......
donderdag 18 juni 2015 - 11:48
aronv

Aronv

Het is wel een erg dankbaar plantje dat toch op de donkerste plekken nog leuke roze bloempjes maakt.
dinsdag 23 juni 2015 - 16:28
Jan den tweede

Jan den tweede

Kent iemand een middel om Robertskruid definitief te liquideren? Ik smeer er nu 10% Roundup op. Het plantje sterft maar na enkele weken schiet het een meter of twee verder op. Ik vermoed dat het razendsnel wortelstelsels ontwikkeld waar door de Roundup niet in de totale wortel wordt opgenomen.
zaterdag 14 mei 2016 - 20:32
deHaan

DeHaan

Met de hand uittrekken gaat vlugger dan met met Roundup insmeren.
Dus gewoon regelmatig wieden, moet je toch doen voor andere onkruiden.
zaterdag 14 mei 2016 - 22:29
jdcoster

Jdcoster

Robertskruid ontwikkelt helemaal geen razendsnelle wortels. het is de tuiniers die alles met glyfosaat denken op te lossen gewoon te slim af door veel zaadjes te produceren die lang kiemkrachtig blijven en laat er daar geregeld wat van kiemen als de tijd gunstig is.
Als je ze niet graag ziet is wieden en schoffelen een betere oplossing.
zaterdag 14 mei 2016 - 23:30
mamahilda

Mamahilda

Robertskruid is een prachtig " onkruid " .... . Daar waar je de plantjes niet wil hebben laten ze zich heel gemakkelijk verwijderen , maar ik laat er veel staan , omdat ze de lege plaatsen zo mooi opvullen , en bovendien heel mooi combineren met andere bloeiende planten . Momenteel staan er te bloeien bij een kleine vijver bij ons , in combinatie met de blauwe geranium sylvaticum mayflower , Een lust voor het oog.......
zondag 15 mei 2016 - 11:08
mamahilda

Mamahilda

Een tip ?...... Zet de piepjonge Robertskruid plantjes in een grote terracottapot , samen met bleek-roze pelargonium , en u krijgt een bloementuin in pot waar iedereen jaloers op is . Ik zet er ieder jaar in potten , groot en klein , en die komen op een tuintafel , in de rand van de border , of op een plaatsje waar ze tot hun recht komen , tenslotte is alles mooi aan dit plantje???? - je kan er zelfs bloembakken mee vullen???? - DOEN mensen ! Niets is zo leuk als experimenteren met "onkruid"????
zondag 15 mei 2016 - 11:19
mamahilda

Mamahilda

Mijn ipad doet raar..... , inplaats van vraagtekens moesten er lachertjes staan......
zondag 15 mei 2016 - 11:21
svoffel

Svoffel

Ik hou ook van het kleine bloemetje en mooi blad.
Het is voor mij geen onkruid. Als ter teveel staat, hup eruit, simpel toch.

Geef "wilde" planten ook een kans, maar elk zijn goesting he.

groetjes

S
woensdag 25 mei 2016 - 19:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).