Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Kan iemand mij meer vertellen over deze plant?
Ik vermoed dat het die plant is die ik vanaf dit voorjaar een beetje overal in de tuin tegenkom.
Ik dacht eerst dat het een 'onkruid' was, maar lees nu dat er verschillende tuiniers die plant aankopen en daadwerkelijk aanplanten. Volgens mij zaait hij zich zo fel uit dat ik dat in mijn tuin probeer tegen te houden
Graag wat wijze raad
Is een heel leuk ding, maar zaait zich gigantisch uit.
Naar mijn weten nergens te koop, het is een inheemse wilde plant.
Ik blijf die dingen verwijderen, maar laat er altijd een paar staan.
Wat is onkruid, planten die ergens staan waar ik ze niet wil hebben.
B.v, gras in een grasveld is zeer gewild, maar 20cm verder tussen de vaste planten wil je ze niet hebben, dus daar is het ineens onkruid.
Ja, heermoes (Equisetum arvense) staat ook in de Plantenkiezer.........en nog veel meer akkeronkruiden......in een tuin wil je dat toch niet hebben.....
Robertskruid wordt beschouwd als onkruid , maar ik vind het in alle opzichten een prachtig plantje , het blad en de bloemetjes , alles is er mooi aan . Als je de plant niet aanraakt komt de eigenaardige geur niet vrij , dus geen last van . Hij woekert wel ( gelukkig ! ) , maar daar waar je hem niet wil hebben , kan je hem op 1-2-3 verwijderen . Staat prachtig in veldboeketten , en combineert met veel andere planten in de tuin die grote bloemen dragen of een groter blad hebben - bij ons staat hij aan een vijvertje van een voorschoot groot , samen met boterbloemetjes - gewoonweg prachtig ! Voor mij bestaat er maar weinig , om niet te zeggen ........ geen onkruid ......
Kent iemand een middel om Robertskruid definitief te liquideren? Ik smeer er nu 10% Roundup op. Het plantje sterft maar na enkele weken schiet het een meter of twee verder op. Ik vermoed dat het razendsnel wortelstelsels ontwikkeld waar door de Roundup niet in de totale wortel wordt opgenomen.
Robertskruid ontwikkelt helemaal geen razendsnelle wortels. het is de tuiniers die alles met glyfosaat denken op te lossen gewoon te slim af door veel zaadjes te produceren die lang kiemkrachtig blijven en laat er daar geregeld wat van kiemen als de tijd gunstig is.
Als je ze niet graag ziet is wieden en schoffelen een betere oplossing.
Robertskruid is een prachtig " onkruid " .... . Daar waar je de plantjes niet wil hebben laten ze zich heel gemakkelijk verwijderen , maar ik laat er veel staan , omdat ze de lege plaatsen zo mooi opvullen , en bovendien heel mooi combineren met andere bloeiende planten . Momenteel staan er te bloeien bij een kleine vijver bij ons , in combinatie met de blauwe geranium sylvaticum mayflower , Een lust voor het oog.......
Een tip ?...... Zet de piepjonge Robertskruid plantjes in een grote terracottapot , samen met bleek-roze pelargonium , en u krijgt een bloementuin in pot waar iedereen jaloers op is . Ik zet er ieder jaar in potten , groot en klein , en die komen op een tuintafel , in de rand van de border , of op een plaatsje waar ze tot hun recht komen , tenslotte is alles mooi aan dit plantje???? - je kan er zelfs bloembakken mee vullen???? - DOEN mensen ! Niets is zo leuk als experimenteren met "onkruid"????