menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Impatiens niamniamensis - Congobalsemien

Ga naar meest recente reactie

papagaaienplant

Papagaaienplant

L.S. Vele jaren heb ik deze plant gehad. Telkens weer opnieuw stekken. Dit jaar is het echter erg mis gegaan. Stekken én moederplanten zijn volledig verslijmd, snotterig, geworden.

Wie helpt mij aan enkele stekken?

Kosten zullen worden vergoed.

Groet,

Jelle Talma

Deze vraag is gesteld vanop Impatiens niamniamensis - Congobalsemien.
donderdag 5 februari 2015 - 09:52
RdB

RdB

Heb ik wel voor je, zie prive bericht,

Ruud
zaterdag 7 februari 2015 - 22:48
FerdinandV

FerdinandV

Ik heb enkele stekjes van Congobelsemien op water gezet om te wortelen !
Is dat goed ? of is het beten te stekken in stekgrond met wat stekpoeder ?
woensdag 18 november 2020 - 11:36
deHaan

DeHaan

Ik zou ze gewoon in stekgrond zetten en licht vochtig houden.
Ik zet een stel stekken in een potje op een 1/2 cm uit elkaar.
Er gaan er dan altijd voldoende aan de groei.
woensdag 18 november 2020 - 12:48
Gewoonthomas

Gewoonthomas

Ik ben opzoek naar deze plant. zou iemand mij misschien kunnen voorzien van een stekje van de congobalsemien? ik heb deze mooie plant een aantal jaren gehad en zou deze graag weer willen hebben.
woensdag 27 januari 2021 - 09:52
sepje

Tekst aangepast

Sepje

Wij hebben afgelopen voorjaar een nwe stek van de Congobalsemien gekocht. Deze werd snel groot en gaf vrij laat de eerste bloemetjes.
Van de week ging de top hangen (die was ondertussen al zo'n 80 cm hoog) dus binnengehaald. Toen ontdekte ik dat alle takken slap waren. Vandaag waren ook alle blaadjes heel slap; het lijkt de kant op te gaan van degene die in de winter postte en iemand anders die het had over verslijmen. Weet iemand ondertussen wat dit is?
zaterdag 28 augustus 2021 - 20:15
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

In het gewone vlijtige liesje (Impatiens walleriana) komt sinds ongeveer 15 jaar op grote schaal een vorm van meeldauw voor die dodelijk is voor dit plantje. Deze 'downy mildew' wordt veroorzaakt door de schimmel Plasmopara obducens.

Verschijnselen van de aantasting (bij Impatiens walleriana):

"Initially, leaves are stippled or yellowed. Infected leaves curl downward. A white down is often present on the underside of the leaves; buds and stems may also develop a down. Eventually, the leaves fall off the plant leaving just stems. In about a week, the plants are dead."

Bron: Wikipedia, lemma 'Plasmopara obducens'.

Het kan zeer wel zijn dat deze ziekte overgeslagen is naar jouw Impatiens niamniamensis . Uit de wetenschappelijke literatuur weten we dat Plasmopara obducens ook bij andere Impatiens soorten voorkomt.

Als de schimmel eenmaal in jouw tuin zit (is onzichtbaar) dan is de kans groot dat ook nieuwe exemplaren van Impatiens niamniamensis worden getroffen door deze aantasting.

Gegroet, de tuinprins
maandag 30 augustus 2021 - 18:36
Ilse Van de velde

Ilse Van de velde

De congo balsemien staat liefst in droge aarde niet nat bijna gelijk cactus doe je het niet zal hy sterven
Id badkamer staat hy zeeer graag door het vocht vd douche op turf aarde blijft hij mini ik kweek hem al jaren hzzgd vlug de ziekte spint eens hy dat heefd lijkt op mini spinne netjes zal hy sterven hy staat ook graag krap en met meerdere in en pot ook heefd hy en broer de african gold deze is heel mooi ook en veel sterker beter om te houden

Bloemen & Planten

woensdag 26 oktober 2022 - 20:33
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).