@Pol
Moet men dan ingrijpen of niet .... Dat is voer voor discussies waarbij iedereen gelijk en ongelijk heeft.
Ik wil hier in de eerste plaats pleiten om te voorkomen dat er nog meer ontsnappen.
Als je weet dat een product schadelijk is, dan haal je het ofwel van de markt ofwel zet je er tenminste een waarschuwingstekst op.
@Pol
Er zullen nieuwe hybriden ontstaan, nieuwe biotopen en bijgevolg ook nieuwe soorten.
Klopt, maar die nieuwe soorten zullen minder rijk zijn dan wat we nu hebben. Je kan nl. maar voortbouwen op het genetisch materiaal dat aanwezig is.
@pplakke
bij mij is natuur het geen er groeit zonder iets te doen op die plaats.
als dat iets uitheems is dan is dat maar zo.
Dat vind ik wel een heel vreemde redenering.
Een aantal planten en dieren die iemand van een verre reis meegebracht heeft, omdat hij die mooi of apart vond, verwilderen hier en verdringen onze eigen flora en fauna.
Sommige komen hier 'per ongeluk', omdat we nog te weinig kennis hebben over hoe ze leven en meereizen met allerlei voertuigen.
Sommige worden uitgezet, bv. omdat mensen ze in huis halen en niet weten wat ermee doen als ze te snel vermenigvuldigen of groter worden dan verwacht.
Sommige worden bewust uitgezet o.w.v. economisch winstbejag.
Even een vergelijking maken met het dierenrijk, omdat dat de zaak mogelijk wat scherper stelt:
Je vindt het dus goed dat bv. de dodo niet meer bestaat.
Je vindt het overbodig dat men bv. kakkerlakken, ratten, vlooien... bestrijdt.
Je vindt het niet erg dat de bijen, naast de zo geliefde neonicotinoiden, ook nog eens bedreigd worden door de varroamijt (Varroa destructor), de mijt Tropilaelaps clareae, de kleine bijenkastkever (Aethina tumida) en de Aziatische hoornaar (Vespa velutina).
@pplakke
de sequoiadendron is hier door de ijstijd verdwenen .
dan kan dat toch voor meer soorten het geval zijn .
Misschien worden de reden daarvoor duidelijker als je de verschuivingen van de continenten en de toenmalige klimaatsomstandigheden bekijkt.
Wat de Prunus serotina betreft, die werd in de vroege 17de eeuw in Europa ingevoerd. In de late 19de en 20ste eeuw werd hij vooral aangeplant als windbreker. Meer info vind je hier:
http://www.nobanis.org/files/factsheets/Prunus_serotina.pdf
@ WIPe
Als je het over vogelkers hebt, dan bedoel je toch Prunus padus?
Zoals je zelf al aangaf is Prunus padus de inheemse soort. Weet iemand die nog staan in het wild? Hier vind ik alleen nog de Prunus Serotina (Amerikaanse vogelkers).
@Tuinprins
Omdat de plant daar van oudsher voorkomt kan men die niet betitelen als "invasieve exoot".
In het Oosten van de V.S. is de Prunus Serotina een inheemse soort en dus geen exoot. Die vindt daar een natuurlijk evenwicht met andere planten en dieren en is daar dus ook niet invasief.
Het is vergelijkbaar met het artikel over de purple loosestrife (Lythrum salicaria) dat je eerder aanhaalde. Die plant is inheems in Groot Brittannië en wordt daar door zijn "natuurlijke vijanden" onder controle gehouden. In streken waar die "natuurlijke vijanden" ontbreken maar de andere omstandigheden wel aanwezigheid zijn (bodem, vochtigheidsgraag, temperatuur, hoogte...) kan die beginnen woekeren.