Hallo
Ik heb 2 klimplantprojectjes in gedachten. Advies & inspiratie zijn daarbij meer dan welkom!
Alvast bedankt
1. Buiten. Tegen een oude verwarmde gevel waar een hek aan bevestigd is. West oriëntatie (licht Zuid-West, maar toch vooral West). Kleine, afgeschermde tuin.
Idealiter een weelderige groeier die niet teruggesnoeid moet worden. Als het even kan zelfs wintergroen blijft. Mooie bloemen/lekkere vruchten zijn uiteraard altijd meegenomen. Ideeën voor een leuke combinatie mogen ook. Al is de ruimte (in breedte van de muur - althans op de grond) vrij beperkt. In volle grond.
Staan nu al 2 clematissen. Die deden het niet geweldig, maar mogen zich altijd herpakken en er door kronkelen.
Ter vergelijking: ik heb op een Zuidmuur al passieflora hangen. Die deden het wel uitstekend. Ik hoop op een gelijkaardig succesverhaal.
2. Mijn Pachira Aquatica uit IKEA heeft het tijdelijk voor het eeuwige gewisseld. Helaas. Ik had nu de idee de dode stammen als klimelement te gebruiken voor een klimplant.
Mijn 1e idee is daarbij om die constructie dan verder als kamerplant te gebruiken. Eventueel zou ie in de zomer wel naar buiten kunnen voor een zonnekuur. Welke planten zouden hiervoor in aanmerkingen kunnen komen?