menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schaduwborder

Ga naar meest recente reactie

Arico

Arico

We hebben in de eerste 'kamer' als je het zo mag noemen van onze tuin enkele verhoogde borders gemetst die tevens dienen als keermuur voor het hogerop gelegen deel. Twee van deze bakken staan de ganse dag in de schaduw tegen een hoge betonnen muur en bevatten zware kleigrond (die gaan we nog verbeteren volgend voorjaar).

Nu heb ik al een schema gemaakt van de beplanting die ik wel zie zitten (foto onderaan; die niet wil uploaden.... --' ). Echter ik zou er ook nog Zantedeschia aethiopica tussen willen zetten, maar heb mijn twijfels. Ik vind 'm zéér mooi, maar als ik online ga kijken naar standplaats dan zegt A schaduw, B zegt volle zon etc etc. Kan deze in de schaduw?

Dan nog: ik weet dat Spatiphyllum een tropische kamerplant is, maar is het mogelijk om deze het hele jaar door in de volle grond te hebben staan? Mits bescherming overleeft ze de winter? Zou het wel eens willen proberen.
maandag 13 oktober 2014 - 17:28
Patrikc

Patrikc

Aronskelk kan in de schaduw, en die ga je in de winter moeten beschermen.

Spathiphyllum mag je beschermen zoveel je wil, die zal de winter niet overleven.

Veel succes.
maandag 13 oktober 2014 - 19:42
Polplastron

Polplastron

Spatiphyllum is niet winterhard en zal volgens mij zelfs 's zomers niet helemaal gelukkig zijn in de tuin (afhankelijk van hoe beschut het er is natuurlijk).

Zantedeschia groeit overal, maar heeft om mooi te bloeien toch liefst wel wat zon. Ook die zware kleigrond gaat niet echt helpen om ze goed de winter door te krijgen; in de winter gaat die grond immers te veel vocht vasthouden en zullen de knollen onherroepelijk rotten als de temperatuur genoeg onder 0°C zakt.

Er zijn echter massa's planten die je in volle schaduw kan zetten; het aanbod aan varens is enorm (Zoek bijvoorbeeld ook maar eens naar Dryopteris sieboldii), hosta's kunnen ook mooi zijn of ook bij de Arisaema-soorten of Typhonium venosum vind je wel leuke dingen. Enkel die kleigrond ... daar heb ik geen ervaring mee dus of dat wel allemaal werkt? Maar als het bakken zijn, kan je de grond natuurlijk net iets makkelijker aanpassen aan wat de plant nodig heeft dan in een tuin hé!

Ik hoop dat de "kleigrondbezitters" nog met wat betere tips komen!

Groeten,

Pol

maandag 13 oktober 2014 - 19:46
BOSVROUW

BOSVROUW

Je kan ze misschien tijdelijk met pot in de grond zetten, is makkelijk om ze ergens koel te overwinteren!
dinsdag 14 oktober 2014 - 09:30
Arico

Arico

Momenteel is mijn keuze gevallen op: Hosta, enkele Buxusbollen, varens, Polygonatum multiflorum en dan die Zantedeschia aethiopica. Ik zou 'tegen' de muur ook nog een drietal kubusbomen willen planten om wat hoogte te creëren (de kruin komt er bovenuit en ontvangt namiddagzon) en ik dacht aan Quercus ilex omdat deze ook wintergroen is, maar die combinatie maakt me twijfelen gezien de zware kleigrond/combinatie.
dinsdag 14 oktober 2014 - 13:38
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).