Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij zouden taxus blokken kunnen aankopen, maar deze zijn reeds 1.20m op 1.20m, dus vermoedelijk al minstens 10 jaar oud. Kunnen deze nog verplant worden en hoe ga je best te werk? Natuurlijk met zo'n groot mogelijke kluit uitsteken, maar is er kans op slagen?
Beste winter zekers is er een kans op slagen, zoals ge zelf zegt een groote kluit ,
en het gat groot genoeg maken en dan voorzien van humus ryke grond er rond en onder in het gat, en water geven in het begin en de voedings stoffen en dan is de taxus een sterke plant maakt gemakkelyk nieuwe scheuten en loopt gemakelyk uit maar ook geen maand meer wachten is geen container plant als ge doet moet ge het nu noch doen groetjes en dag
Ik vind het erg riskant.
Wil je dit goed doen, dan moet je met echt groot materiaal aan de gang.
Stel je voor, een kluit grond van 1,20x1,20x0,70 dan praat je over een gewicht van ongeveer 1000 kg.
Hoe stel je dit voor om te doen?
Dat wat ook direct mijn eerste gedacht daarover.
De kluit moet ook groot genoeg zijn om te kunnen slagen,en zo een kluit weegt toch al vlug meer de 500 kg.
Als je dat moet gaan verplanten dan heb je toch wel een kraantje nodig om alles op zijn plaats te krijgen.
Ik zou er zeker nu niet aan beginnen maar in het najaar,dat de plant min of meer in rust is,om meer kans op slagen te kunnen hebben.
Gr Esem,
Beste Esem normaal als ge iets van planten kent zal winter daar toch rekening moet mee houden dat het een gewicht zal zyn dat hy moet verplaatsen ,
Maar hy mag er zekers zoals gy het zegt of nu meteen en nadenken of wachten tot het najaar ,
Ik zie hier by ons dagelyks bomen met een omtrek van 1,50meter en daar is een echte kluit aan maar is dan ook een groote boom of kleiner maar die toch al een beetje ouderdom hebben is wel een firma die er speciaal voor gekend is arbor hebben hier honderde hectare beplanting staan ,
Maar ik denk dat zo iets toch zou moeten kunnen lukken ik weet nu ook niet over welke hoeveel heid euro,s het gaat daar moet ge ook naar kyken denk ik,
te goei en doordacht redeneren en dan snel beslissen , wat denken julie Dehaan en Esem want ik denk dat het voor winter een groote beslissing is groetjes en dag
sylvain
een ander vraagje,
zou je de Y kunnen vervangen door IJ ;dat leest zo verdomt moeilijk en niet moeilyk
Je bent de enige die dat zo doet,en het is niet makkelijk om lezen.
Het is dat, wat ik zei, er zal een kraan aan te pas moeten komen om ze te kunnen planten.
Persoolijk zou ik het zeker niet zelf planten, en laten planten zal zeker veel € kosten.
Gr Esem,
INderdaad, ik had al een vermoeden dat het meer sleurwerk, dan wat anders zou worden. Ondertussen heeft de verkoper zelf eerlijk toegegeven dat het moeilijk zou worden en hij ze liever gewoon zal verbranden dan te verkopen met risico een fiasco op te lopen bij mensen. Eerlijke mensen hoor! Bedankt voor de reacties!
Corrielat ik wilde net het zelfde zeggen dan is het het proberen waard en dat gewicht het zal geen 150kg zyn van grond die er aan hangt ik zou was ik van u Winter toch een akkoord proberen vast te krygen en ze naar u thuis halen groetjes en dag ( anders gaan ze toch in rook op) ( Esem is mischien een handicap van mij dat ik alles schrijf met een griekse y daar myn naam er mee geschreven wordt maar ik zal mijn best doen maar ik beloof niets he groetjes en dag)
Taxus die al wat langer vaststaat is al moeilijk te verplanten.
En het gewicht gaat ver over de 150 kilo, zeker 5a6 keer zoveel.
Want je moet er een grote kluit aan houden
Ik zou er vanaf blijven.
Het is alleen het proberen waard als hij al een aantal jaren rondgestoken is.
Maar dat zal wel niet het geval zijn.
Ik heb vorig jaar een Taxus baccata-zuil gekocht van ongeveer 1,8 m hoog en 40 cm breed. Man was dat een klus om te planten! Met kluit was de taxus zodanig zwaar dat we hem naar het plantgat gerold hebben. Was met 3 personen niet op te heffen!!