Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Een Vraag. Ik heb de laag blijvende Cleome - Rosita gekocht ze is niet te zaaien. Wanneer vermeerder ik die ,kan ik hem ook in de winter overhouden,
als ik hem uit doe voor het gaat vriezen .
Ik vermoed dat ahjanse8 bedoelt dat je dit zaad niet kan kopen als particulier. Ik denk dat deze plant afkomstig is van een Deens zaadhuis dat de productie van de plant wil beschermen.
Hoe je deze Cleome overwintert, ik heb er geen ervaring mee maar voor vele niet winterharde planten is de stelregel: licht, koel en droog en zou ikzelf het proberen.
Cleome is een éénjarige, het heeft geen zin die te proberen overwinteren.
Rosita is een steriele variëteit, dus als je denkt dat enkel deze variëteit aan uw wensen voldoet dan moet je elk jaar nieuwe kopen... Er zijn andere Cleome's die wel zaad geven.
Ik zie enkele mogelijkheden:
De kruisingsouders die leiden tot de steriele Rosita worden door de patenthouder in stand gehouden en elk jaar opnieuw gekruisd om nieuwe Rosita's te krijgen.
Of ze hebben een enorme voorraad Rosita-zaden, als ze op zijn komen ze binnen enkele jaren met iets nieuws.
Of meristeemcultuur, maar dat lijkt me te duur om toe te passen bij éénjarigen.
Of...
Tegenwoordig wordt veel meristeemwerk gedaan in India en ik geloof ook in Kenia. Arbeidskosten zijn daar zeer laag. Een deel van het eenjarige goed wat in Engeland op de markt komt, wordt door stek vermeerderd in Kenia.
Ik vraag me af of deze Cleome door te stekken overgehouden kan worden. Veel planten die bij ons eenjarigen zijn, zijn in tropische gebieden meerjarig. Zou dat hier ook het geval zijn?
Elk jaar opnieuw kruisen lijk mij niet waarschijnlijk. De natuurlijke variabiliteit bij kruisen is zeer groot en je krijgt zelden de zelfde resultaten.
Ik heb ze 2 jaar geleden gestekt en alles ging goed tot iets voor de lente.
Maar dat is een probleem die ik heel vaak voor heb.
Weet niet wat ik verkeerd doet maar stekken lijkt me wel mogelijk met de Rosita.