Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wachten tot de driezijdige zaaddozen goed afgerijpt zijn ttz tot ze zich beginnen te openen. Zaaddozen komen probleemloos los van de bloemstengel.
Ik heb mijn zaden gezaaid in een warme en vochtige omgeving (cactuskas, in de zomer) ttz in een grote bloempot afgedekt met een glasplaat. De zaden kiemen bij honderden, zo niet duizenden. Ik heb nog honderden planten staan die nog nooit werden uitgepot. Men moet wel rekening houden dat de eerste bloei op de zaailingen maar verschijnt na 5-6 jaar. Tenminste als de zaden niet van cultivars komen? Veel, zoniet alles, hangt af van hoe de planten overwinterd worden. Dwz hoeveel "groeiverlies" er is in de wintermaanden. Dat moet namelijk bij de groei aanzet in het nieuwe seizoen ieder keer gecompenseerd worden. Over de bemesting van de soort is hier op het forum al voldoende geschreven.
Ooit kocht ik een agapanthus, zo'n mooie blauwe
Deze bloeide uitbundig, hiervan heb ik dan ook zaad genomen.
Er werd mij toen verteld dat ik nooit dezelfde kleur terug zou krijgen
door te zaaien.
Wat gebeurde? Kreeg 6 hele mooie planten mét exact dezelfde kleur bloemen.
En niet ná 5 jaar, maar precies 1 jaar later.
De eerste winter heb ik ze mooi toegestopt en nu nog steeds heb ik er plezier van.
Ben ik dan een uitzondering?
Of is dit een kwestie van puur geluk
Ik kocht mijn planten op Madeira en vreemd genoeg zijn die absoluut niet winterhard. Ik had een groot deel van mijn zaailingen vrij uitgeplant op een beschutte plaats in de tuin (na raadpleging van dit forum). In de herfst een dikke laag compost er over en VIER lagen dikke bubbelplastic en daar een oude omgekeerde badkuip over. In de lente: alles kapot. De merendeel van mijn originele planten zijn ook kapot gevroren enkel door een tweetal dagen korte nachtvorst op het einde van de maand maart. maar evenzeer RIP.
PS bloeiende zaailingen na 1 jaar? dan is dat toch geen Agapanthus ? Na 1 jaar hebben die nog niet eens een stam.
Ik heb zo'n 15 verschillende agapanthussen, maar geen enkele heeft een 'stam'. Heeft u wel een agapanthus voor ogen? Dat uw planten niet winterhard bleken, is helemaal niet raar. Als u bijvoorbeeld een groenblijvende cultivar heeft gekocht, dan zal deze de winter in de tuin niet overleven. Bij de niet- groenblijvers is die kans groter, maar ook daarbij zijn er meer en minder winterharde cultivars. In de winter van 2012 zijn hier planten, die al jaren in de tuin stonden, gesneuveld of zwaar teruggevroren, ondanks een winterdek. De plek, de winter, het ras en een beetje geluk spelen allemaal een rol. Overigens zou ik zelf de planten niet met compost afdekken, lijkt me veel te natblijvend.
Vreemd, mijn planten ontwikkelen eerst een dikke stam bijna zoals een heel dikke prei, pas dan gaan ze bloemstengels vormen.
Zijn deze ongeveer winterhard? of moeten die in de winter naar binnen?
PS eventueel wil ik daar wel eens zaden van als die toch zo snel aan de bloei komen !
Sirius,
ik zou zeggen, plaats eens een foto zodat we kunnen zien welke planten jij hebt staan
En als je interesse hebt in zaadjes dan zal ik aan je denken.
Stuur me dan in een prive berichtje je gegevens, dan zal ik je ná de bloei
wat toesturen
Ik heb hier een groenblijvende soort die inderdaad grover is en vanuit dikke stengels bloeit. Echte stammen zou ik het echter niet noemen. Dat is een groenblijvende en absoluut niet winterharde cultivar. Overwintert hier in de kas.
Bij de mijne sterft het blad helemaal af.
Die ik in de volle grond heb staan, dek ik 's winters goed af en die in de potten
staan, zet ik mooi opgedroogd weg in een vorstvrije kelder.
Naar het schijnt hebben deze een koude periode nodig van ca. 5 graden.
Deze gaan dan in volledige rust.
In het voorjaar gaan ze dan een tijdje in het kasje en zo rond half mei zitten
ze alweer volop in de bladeren.
Op dit moment volop knop, dus dit belooft weer wat
Naar mijn idee is dit een wintergroene, niet winterharde cultivar. Het vergeelde, afstervende blad duidt er op dat dit blad van vorig jaar is. Dit soort planten kunnen alleen vorstvrij overwinterd worden op een koele lichte plek. Potten met planten waarvan het blad al voor de winter afsterft, kunnen op een donkere plek koel overwinteren.
Ik heb hier soorten met lichtblauwe bloemen, soorten met donkerblauwe en witte soorten en die blijven ieder jaar hun eigen kleur behouden. Als er planten van kleur veranderen, dan komt dat doordat er zaailingen tussen gekomen zijn die een andere kleur hebben, maar het lijkt logischer dat witte planten af en toe een blauwe zaailing krijgen dan dat blauwe planten louter witte zaailingen opleveren.
De plant is niet winterhard maar of het een cultivar is?? Ik heb de moederplanten gekocht van een oud madammeke, op de markt in Funchal, Madeira
Aanvankelijk had ik diep blauwe en witte, nu nog enkel witte en "gestreepte" ?
Ik heb helaas geen ideale overwinteringsplaats (donkere garage) en de planten verliezen daar gaandeweg hun blad. (ze verliezen echter hun blad NIET voor ze in de garage komen en dat is bij de eerste nachtvorst). Of dat het gevolg is van de droogte of het gebrek aan licht of beide, dat weet ik dus niet.
Wow, wat een dikke stammen! Een oude notelaar is er niks bij
Mijn ervaring is dat zaailingen na 3 tot 5 jaar voor het eerst gaan bloeien.
Probleem met overwintering van uitgeplante bladverliezende agapanthussen in de volle grond is dat ze, naast stevige vorst, een grote hekel hebben aan te veel vocht in de winter. Tegen vorst kun je ze redelijk beschermen maar voor te veel water is een stuk lastiger.