menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen

Ga naar meest recente reactie

compulo

Compulo

Nog meer problemen ,
Zoals je op de foto kan zien zijn er op bladeren roestvlekken gekomen , sommige zijn ook deels opgegeten denk ik

Oplossing ?

Groeten

Bloemen & Planten

zaterdag 17 mei 2014 - 11:14
minouke

Minouke

Je kan ze natuurlijk behandelen met een speciaal rozenprodukt tegen rozenziektes maar het is en blijft toch gif.
Als het weinig bladeren zijn kan je ze plukken en in de vuilbak werpen, niet op de composthoop.
MAAR nog beter is rozen kiezen die minder gevoelig zijn voor ziektes. Veel nieuwe rozen zijn zelfs volledig ziektesresistent.

groetjes
Chantal
zaterdag 17 mei 2014 - 21:23
Polplastron

Polplastron

Je kan ze natuurlijk behandelen met een speciaal rozenprodukt tegen rozenziektes maar het is en blijft toch gif.
Bepaalde mensen hebben hier blijkbaar goede ervaringen mee en ook het gebruik van heermoesthee wordt wel aangeraden. Fungiciden zijn in elk geval inderdaad een vergif en moeten ook met zorg worden gebruikt. Fungiciden zouden ook goede schimmels in de bodem kunnen doden; het gebruik is dus nooit zonder risico.


Als het weinig bladeren zijn kan je ze plukken en in de vuilbak werpen, niet op de composthoop.
Dit werd inderdaad vroeger aangeraden. Een nadeel van het wegplukken is wel dat je bladeren weghaalt die nog steeds gebruikt worden voor de fotosynthese. In principe doe je dus met het wegplukken meer schade dan de ziekte zelf.
Indien er maar weinig aangetaste bladeren zijn zou je het uit esthetisch oogpunt kunnen overwegen.

Afgevallen blad mag je gerust op de composthoop doen of laten liggen. De ziekte verspreidt zich immers via sporen. Deze vallen op de grond en overwinteren daar ongeacht of er blad ligt of niet. Een manier om deze sporen tegen te houden, zou onderbeplanting zijn. Zelf heb ik hier goede ervaringen mee, maar de meningen blijven verdeeld.


MAAR nog beter is rozen kiezen die minder gevoelig zijn voor ziektes. Veel nieuwe rozen zijn zelfs volledig ziektesresistent.

INDERDAAD! Volledig ziekteresistente rozen bestaan echter helaas niet. Een "superroos" op een verkeerde standplaats zal nog steeds ziek worden.
Het belangrijkste is dus steeds het kiezen van een goede standplaats: liefst een plek waar de zon 's morgens de planten al droogt, een plek waar minstens een paar uren direct zonlicht op valt, een plek die luchtig is en een plek met een voedzame grond.

Gezonde rozenvariëteiten zijn er genoeg zowel bij de oudere als bij de nieuwere variëteiten. Een ADR-predicaat kan hierbij bijvoorbeeld een goede aanwijzing zijn.
Het is nog steeds een wijdverbreide misvatting dat oude rozen allemaal minder gezond zouden zijn dan moderne variëteiten; veel "oudjes" hebben een enorme weerstand en zijn al honderd jaar kerngezond!

Verder is het ook dat rozen de eerste jaren wat tijd nodig hebben om goed aan te slaan. De eerste jaren zullen ze dan ook sneller last hebben van ziekten dan in de jaren erna. Rozen bouwen ook door de jaren enige weerstand op als ze tenminste niet bij het minste "kuchje" een lepel "antibiotica" krijgen!

En sterroetdauw ... hoort er in ons klimaat voor de meeste rozenvariëteiten gewoon bij. Daar zul je dus mee moeten leren leven.

De roos zelf ... heeft er eigenlijk minder last van dan de tuinier.

Groeten,

Pol
zondag 18 mei 2014 - 14:09
minouke

Minouke

ik heb hier nochtans rozen staan die nooit ziek zijn, dus die bestaan.
zondag 18 mei 2014 - 16:21
Polplastron

Polplastron

ik heb hier nochtans rozen staan die nooit ziek zijn, dus die bestaan.
Laat ik hier op antwoorden met een citaat uit mijn eigen post:
Volledig ziekteresistente rozen bestaan echter helaas niet. Een "superroos" op een verkeerde standplaats zal nog steeds ziek worden.

Goed lezen wat er staat hé, Minou!
Dat die rozen bij jou niet ziek worden bewijst nog maar eens dat jij je rozen gewoon op een juiste plek hebt staan en op een juiste manier verzorgt! Zet die rozen maar eens in de schaduw of op een plekje waar weinig ventilatie is en je zult zien dat ze binnen de kortste keren ook vol meeldauw etc. zullen zitten!
zondag 18 mei 2014 - 17:48
minouke

Minouke

tja Pol, dat heb je met alle planten. Ze hebben nu allemaal hun eigen wensen.
Hosta en volle middagzon is ook een slechte match.
zondag 18 mei 2014 - 17:55
Polplastron

Polplastron

Klopt en in principe zou elke tuinier dat moeten weten. Helaas denken mensen blijkbaar bij "ziektevrije" rozen nogal snel dat ze die overal zomaar kunnen zetten. Je ziet soms echt akelige dingen in tuinen, zelfs als ze door zogenaamde tuinarchitecten zijn aangelegd. En als planten dan niet aanslaan of snel ziek worden, wordt er maar al te vaak naar allerlei chemische hulpmiddelen gegrepen terwijl de oorzaak van alle kwalen gewoon overduidelijk is.

Je kan nooit genoeg benadrukken dat de juiste standplaats al heel wat problemen voorkomt.

Groeten,

Pol
zondag 18 mei 2014 - 18:16
sugar

Sugar

Hosta's kunnen perfect in volle zon, opvoorwaarde dat ze water aan hun voeten hebben.
zondag 18 mei 2014 - 23:52
wilma*15

Wilma*15

Het ligt eraan welke hosta je hebt, want niet elke hosta mag in de volle zon ook niet als ze water aan hun voeten hebben.

Ik heb zo een hele witte hosta en die mag zelfs niet in half schaduw die moet in volledige schaduw staan.

Maar we zijn aan het afwijken van de topic over rozen.
Zelf heb ik enkele ADR rozen staan en geen enkele probleem hiermee.

Groetjes
maandag 19 mei 2014 - 22:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon