menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimrozen

daele

Daele

Ik heb in 't voorjaar rode klimroos geplant. Moet ik die nu al snoeien en hoe ga ik het beste te werk met nieuwe plant? Groetjes
dinsdag 3 september 2013 - 09:27
Polplastron

Polplastron

Over welke klimroos gaat het eigenlijk? Daar hangt veel van af.

Eenmalig bloeiende (klim-)rozen worden meteen na de bloei gesnoeid: ze bloeien immers volgend jaar op de stengels die ze dit jaar aanmaken.

Her- en doorbloeiende (klim-)rozen worden nu enkel nog wat bijgeknipt indien grote overhangende takken kans zouden hebben om in de winter af te breken of beschadigd te raken door hevige regen, sneeuw e.a. De hoofdsnoei bij dit soort rozen ligt in het voorjaar. Einde maart ongeveer, al kan het soms wat vroeger of later afhankelijk van waar je ergens woont. Sommige rozenliefhebbers beweren wel eens dat het beste tijdstip om te snoeien het moment is dat de Forsythia bloeit.

Bij nieuwe planten is het in elk geval de bedoeling dat je een aantal stevige gesteltakken maakt en deze in de juiste vorm leidt. Horizontale takken maken vaak meer bloeistengels aan dan verticale. Daarom worden klimrozen meestal in een soort waaiervorm aangebonden.

Zelf ben ik niet zo'n expert in klimrozen, dus ik hoop dat mensen met meer ervaring hierin je nog wat meer tips geven.

Groeten,

Pol
dinsdag 3 september 2013 - 10:13
minouke

Minouke

Ben het helemaal eens met Pol.
De eerste 3 jaren moet je zelf niet zoveel snoeien.
Hou 3 tot 5 geseltakken over die je dus niet mag inkorten en op die takken komen dan takken die je bij (her-)doorbloeiers in het voorjaar op 3 ogen snoeit.
E
dinsdag 3 september 2013 - 10:31
daele

Daele

dank u !! ben ik al veel mee !!
woensdag 4 september 2013 - 08:37
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).