menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ginkgo biloba

Ga naar meest recente reactie

kersvers

Kersvers

Is het mogelijk de Ginkgo Billoba te snoeien? ReinaDeze vraag is gesteld vanop Ginkgo biloba.
donderdag 22 augustus 2013 - 18:04
deHaan

DeHaan

Ja, dat is mogellijk.
donderdag 22 augustus 2013 - 18:33
WiPe

WiPe

Als je een boom wil snoeien moet je je in de eerste plaats afvragen waarom dat nodig is en vervolgens moet je de vraag stellen of je door snoeien effectief het gewenste resultaat kan krijgen.

Als je de de boom wil insnoeien omdat hij te groot wordt, moet je er rekening mee houden dat snoei vaak tot inrotting leidt, terwijl de boom nadien toch weer in de hoogte gaat groeien.
donderdag 22 augustus 2013 - 19:14
kersvers

Kersvers

Geachte mijnheer de Haan, hartelijk dank voor Uw antwoord. Ik zou graag nog van U vernemen of ik een bepaald tijdstip in acht moet nemen, zoals b.v. bij de berken of de esdoorn, vanwege eventueel uitvloeien van het lymfvocht.
Ik moet inderdaad snoeien, omdat de boom anders te groot wordt voor op mijn balkon. In feite is het nog een jong boompje: op z'n hoogst 5
donderdag 22 augustus 2013 - 21:22
kersvers

Kersvers

Geachte mijnheer de Haan, hartelijk dank voor Uw antwoord. Ik zou graag nog van U vernemen of ik een bepaald tijdstip in acht moet nemen, zoals b.v. bij de berken of de esdoorn, vanwege eventueel uitvloeien van het lymfvocht.
Ik moet inderdaad snoeien, omdat de boom anders te groot wordt voor op mijn balkon. In feite is het nog een jong boompje: op z'n hoogst 5
donderdag 22 augustus 2013 - 21:23
deHaan

DeHaan

Je kan hem 12 maanden per jaar snoeien.
Liefst niet als het vriest.
donderdag 22 augustus 2013 - 22:17
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb er geen ervaring mee maar ik heb ooit eens van een boomkweker gehoord dat Ginkgo snoei slecht verdraagt.
Leo
donderdag 22 augustus 2013 - 22:52
deHaan

DeHaan

Ik heb zelf ook een Ginkgo waar een aantal jaar geleden de kop uitgevroren is.
Met behulp van begeleidingssnoei zit er nu weer een kop in.
Maar hij reageert wel vreemd, van een stukje lager zag ik, dit jaar nog een kop komen.
Van de winter maar even bekijken.

Leo, het boompje van ts is een kleintje.
Voor mijn gevoel kan er het beste continu vormsnoei toegepast worden.
vrijdag 23 augustus 2013 - 08:19
WiPe

WiPe

Je kan inderdaad proberen om continu vormsnoei toe te passen, maar Ginkgo heeft anderzijds de neiging om daar inderdaad wat vreemd op te reageren. Het is niet makkelijk om daar een goede vorm in te krijgen.
vrijdag 23 augustus 2013 - 08:39
satomi

Satomi

Als je dan toch continue vormsnoei zou gaan toepassen, dan is het misschien een idee om er een bonsai boompje van te maken? Dan wordt 'ie niet te groot voor je balkon.
vrijdag 23 augustus 2013 - 10:35
WiPe

WiPe

Ginkgo is niet de makkelijkste soort om als bonsai te gebruiken.
http://www.mo-yogi.nl/bonsai/Ginkgo-biloba.html
vrijdag 23 augustus 2013 - 11:21
iecee

Iecee

heb je hem zelf gezaaid?

wil je vertellen hoe dat je dat gedaan hebt?

Ik heb het al geprobeerd maar er is niks van terechtgekomen, ik ben zaden gaan rapen in het citadelpark in Gent en ze in potten gestoken toen k ermee ben thuisgekomen.
.
vrijdag 23 augustus 2013 - 11:39
kersvers

Kersvers

Hallo iecee,

Wel, ik heb wel 15 pruimen langs een tuin gevonden en dat was in de herfst. Ik heb ze toen laten overwinteren in een inham in de muur (voor de gasmeter). Met behulp van een beschrijving voor biodinamisch zaaien van bomen heb ik bepaald bij welke dag, (lees zodiakaalteken) dit het beste geschied. Op dit tijdstip, heb ik het vruchtvlees (inmiddels uigedroogd) van de pitten afgehaald, waarna ik ze met een mesje afgeschrapt heb en wel op dat gedeelte van de pit, waar ik me voorstelde, dat het daar zou kunnen kiemen. Zo heb ik 5 pitten bewerkt en in een plastic bloempot gezet en afgedekt met plastik. Zo nu en dan heb ik de pot besproeit en toen maar wachten.
Als ik me goed herinner zijn er 3 van ontkiemd. Na enige tijd heb ik de sterkste hiervan behouden en de andere 2 eruitgetrokken. Het jaar daarop heb ik de plant in een grotere pot gezet. Intussen had ik nooit gemest. Daarmee ben ik pas dit jaar mee begonnen, nadat ik weer verplant had. Dat doe ik nu regelmatig
vrijdag 23 augustus 2013 - 23:51
iecee

Iecee

dank je wel Reina

Helaas kan ik je foto niet zien maar ik ga dit najaar dan maar weer eens op zadenjacht in het park en het uit proberen met jou methode.
groet Inge
zaterdag 24 augustus 2013 - 10:17
Tuinprins

Tuinprins

Pruimen lijken mij iets anders te zijn dan Ginkgonoten


Het zaaien van Ginkgo biloba is niet moeilijk maar vergt wel geduld. Hoe te werk gaan?

Cor Kwanten heeft dat op zijn GinkgoPages goed uitgelegd en er staan YouTube filmpjes bij. Zie:

http://kwanten.home.xs4all.nl/propagation.htm

Is wel in het Engels.


Komt erop neer dat het zaad gescarificeerd moet worden en minimaal 2 maanden koude nodig heeft. Scarificatie = het zaadomhulsel LICHTJES beschadigen (zonder natuurlijk de zaadkern te beschadigen) zodat vocht bij het eigenlijke zaad kan komen.


Vroeger dacht ik dat Ginkgo's snoei slecht verdragen maar dat blijkt niet zo te zijn. Ginkgo's kunnen goed tegen snoei.

Bij wat oudere Ginkgo's moet men waken voor dubbele en zelfs driedubbele toppen. Verkeerd geplaatste toppen direct wegsnoeien want meestal hebben deze een rare takstand. Als die verkeerd geplaatste toppen nog jong zijn, zijn zij eenvoudig weg te snoeien. Als de toppen al wat ouder zijn wordt dit vanwege de rare takstand een stuk lastiger.

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een Ginkgo soort die niet zo hoog wordt. Er zijn diverse dwergvormen die men als klein boompje kan kweken (bijv. Ginkgo bil. 'David' en 'Jehosaphat'). Hier moet met wat zoeken wel aan te komen zijn (natuurlijk niet te vinden in het doorsnee tuincentrum). Ook zijn er vormen die, alhoewel geen echte dwergvormen, niet zo hoog worden als de gewone soort (o.a. 'Tubifolia').

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 augustus 2013 - 10:37
iecee

Iecee

oh, maar ze zien er erg uit als pruimen als ze net van de boom zijn gevallen
en een mooie gele kleur ook nog.
zaterdag 24 augustus 2013 - 13:27
WiPe

WiPe

Maar ze ruiken niet echt zoals pruimen...
zaterdag 24 augustus 2013 - 15:41
Ronny63

Ronny63

@Tuinprins
Cor Kwant is een vrouw, dus "haar GinkgoPages"
Groeten,
Ronny
zondag 25 augustus 2013 - 11:29
mia_heyl7

Mia_heyl7

allemaal heel interessant. onder onze Ginkgo Biloba groeit een hortensia , en die doet het goed, heeft ook prachtig gebloeid,
nu is mijn vraag: stekken? kan dat en hoe begin ik eraan?
stekpoeder? in water, gewoon in goeie stekgrond?
donderdag 24 juli 2014 - 20:19
Tuinprins

Tuinprins

Bedoel je die hortensia of de Ginkgo?

Ginkgo's worden doorgaans via zaad vermeerderd. Hierboven heb ik uitgelegd hoe je dat doet. Speciale vormen van Ginkgo biloba worden ge
vrijdag 25 juli 2014 - 07:03
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik wil de ginkgo biloba stekken, de kortensia's die stek ik al jaren, dat gaat goed
aan de andere kant staat er ( onde de ginkgo biloba) een azalea en die doet het ook prima,
vrijdag 25 juli 2014 - 09:09
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).