Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
ben bezig met mijn tuin aan het aanpassen
op de rechterzijde is palend aan de (zij)gevel een pad - als afboording van het pad wordt een klein haagje voorzien (max 0.5 m hoog) - actueel sta ik in twijfel tussen buxus of taxus - alle advies pro's-contra's zijn welkom mbt de juiste keuze
orientatie is zuid hoewel de lintbebouwing is ook noord zuid ergo 100% zon-blootstelling is enigzins beperkt door haag en bouw van de buur (zeker naar de wintermaanden toe)
Op zich zou buxus een goede keuze zijn ware het niet dat de ziekte Cylindrocladium steeds vaker toeslaat bij buxus. Tegen deze schimmelziekte is helaas niet al te veel te doen.
Bij Taxus is het lastig om die op 50 centimeter hoogte te houden. Kan wel maar dan moet er zeer regelmatig gesnoeid worden.
Een alternatief is Ilex crenata Convexa maar je kunt met deze plant niet zo'n strakke haag maken als met buxus.
Als je je keuze wil beperken tot buxus en taxus zou ik ook kiezen voor taxus, omdat taxus voor dieren interessanter is. Maar zoals Tuinprins al aangaf, moet je dan wel regelmatig snoeien.
Cotoneaster 'coral beauty' is een ander alternatief dat je misschien wil overwegen. Wintergroen, witte bloempjes in mei, rode bessen in het najaar. Bijen en vogels zullen je dankbaar zijn.