Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Seringen hebben wel een last van wilde scheuten. Deze kun je dan wegsnoeien. Snoeien doe je na de bloei, alleen de bloemen weghalen. Dit bevordert de bloeikwaliteit. Als een sering te groot wordt, bloeien alleen de bloemen bovenin. Snoei dan terug na de bloei.
Probleem is dat veel woningen (vooral in NL) maar kleine tuinen hebben en er is een groot gebrek aan winterharde struiken die niet al te groot worden. Dus worden er verkeerde groottes opgegeven voor veel planten (ik geloof dat er op het kaartje van Viburnum tinus nog steeds 80 centimeter als grootte staat!). Als deze planten twee jaar in de tuin staan zijn ze al te groot voor de plek die ze is toebedeeld. Snoeien is dan een optie.
Iedereen die op een tuincentrum werkt of heeft gewerkt kent het riedeltje van het merendeel van de klanten:
1. het mag niet hoog worden (bedoeld is meestal niet hoger dan 60-80 centimeter!)
2. het moet groenblijvend zijn (anders is het in de winter zo kaal!)
3. het moet zeer lang bloeien (kijk eens bij de eenjarigen zou ik zeggen!)
Syringa meyeri Palibin is een alternatief als je aan vervangen zou denken, blijft veel kleiner, ruikt ook lekker bloeit wel later, staat nu in knop terwijl Syr. m. Superba nu volop in bloei staat.
Ik durf toch wel jaarlijks enkele takken te snoeien om de drastichse snoei na enkele jaren te vermijden en ook na de bloei.