Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
nee, erg gemakkelijke plant.
Natte grond in de winter vermijden, ze zouden kunnen rotten.
Het is ook beter dat je het vergaan blad aan de plant laat, dit geeft voeding aan de plant.
Na de winter draai ik die wat rond de plant (aan de basis tegen de grond) en na een tijdje als alles wat dicht groeit zie je dat niet meer.
Ik zou een kijkje nemen op de site van Marcel de Wacht.
Echt de moeite waard.
Kniphofia is een van oorsprong Zuid Afrikaans.
Dus voor de zekerheid bij aanhoudende vorst afdekken.
In dezelfde richting en ook Zuid Afrikaans op de foto een Crinum, ook wat gevoelig maar wel de moeite waard.
Als hij redelijk nat moest staan, zoals hier vlak naast het terras dat afwatert, doet het de plant goed als je hem opbindt. (Lees: een busseltje maken van de lange lisbladeren) Dan krijgt de plant wat verluchting en is er minder kans op verrotting.
Zeker bij soorten waar het dode blad behoorlijk dikke bladtoefen heeft gevormd, kan de combinatie van toenemende warmte en vochtigheid tot rotting leiden.
Op deze manier vorm je een natuurlijke winterbescherming.
Begin april trek ik de oude bruine bladeren er met een ferm rukje af, (dus niet afsnijden) Zo maak je plaats voor nieuw blad.
In 't voorjaar mulchen zodat de bodem niet zo snel uitdroogt.
Voor dat we de borders hebben aangelgd is er compost ondergedaan , en na 6 maanden een beetje Compost extra ... nu gebruik ik een meststof voor vaste planten van D** ...
Alles bloeit en groeit hier behalve meneer kniphofia
Dat zal 't zijn, Pol !
Hier staan ze ook heel droog voor de terrastegels op 't zuiden.
Maar in de winter wateren die natuurlijk af, zodat ik van de planten busseltjes maak. Ze houden van een zanderige doorlatende bodem, toch met voldoende organische stof en voeding. Die grond mag zomers ook weer niet uitdrogen.
Heb ze pas gemulchd met compost zodat de bodem in de zomer niet te snel uitdroogt. 't Kan heet worden in de Kempen ...
Had ze twee weken geleden ontdaan van hun bruingeworden blad, en de nieuw scheuten stonden er al frisgroen bij...
Nu zie ik nogal wat wit in de pollen van bevroren blad... Ttttcch...