Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
wij hebben bamboe in pot staan.
fargesia mur jumbo of zo iets. kan ik als deze veel lopers bij maakt delen?
als het zo noemt.
en hoe en wanneer snoei je deze het best voor het beter te doen groeien of hoeft dit niet?
Fargesia's delen.
Niks snoeien om beter te doen groeien. Hagen kan je wel snoeien om een strakke lijn te krijgen. Persoonlijk vind ik bamboe hagen een afgrijselijk lelijk iets, je doet de schoonheid van de bamboe naar de vaantjes.
Na de winter haal ik er de dunste, korte en kromme stengels uit om uit te dunnen en luchtiger te maken. Tegen de grond afknippen. Maar da's enkel esthetisch, ik vind ze mooier als je de stengels goed ziet en er wat doorheen kan kijken en ze niet zo opeengepakt zitten.
Tegen mei zie ik welke stengels dood zijn en dan haal ik die er ook uit. Veel dode stengels heb ik niet, het zijn jonge planten van een jaar of 3.
Vergeet uw pot niet in te pakken en vergeet ook geen water te geven in de winter. Niet overdreven veel geven. Pot inpakken zodat de grond en wortels niet bevriezen en de plant nog kan drinken.
Als het lang droog is geef ik ze in de volle grond ook water als het niet vriest.
Ik zou de jumbo toch in de volle grond zetten als je die mogelijkheid hebt. Een enorm verschil in grootte tov een pot. Hou er rekening mee dat het brede (en hoge) planten worden in diameter.
Ja dat lukt.
Ik zou hem uit de pot halen en dan met de handzaag een stukje van de pol zagen (met stengels of scheuten) en oppotten in een niet te grote pot. Geen idee of dat de goede manier is.
Delen kan het best in het voorjaar
Met een stevig mes of met een oude handzaag delen van de pol afhalen
Let wel op dat er voldoende wortels met nieuwe halmknoppen aan zitten
Deze bamboe woekert niet en wordt in de volle grond veeel mooier dan in pot
Let er in pot vooral op dat de kluit in de winter niet bevriest, anders is je bamboe ten dode opgeschreven
een zeer snelgroeiende tropische soort zal snel veel CO2 opnemen.
De soorten hier in de tuin groeien veel langzamer en nemen vast niet sneller op dan inlandse bomen