menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Op zoek naar info over rozen

Ga naar meest recente reactie

cactusjen

Cactusjen

Beste medeforummers,

ik heb internet wat afgezocht maar iets echt concreets vind ik niet meteen. Ik ben op zoek naar info over de stereotype rode roos die zo makkelijk mogelijk te verzorgen is en heel makkelijk te verkrijgen is. Geen speciale, gevoelige soorten dus.
Alle info in de goede richting is welkom.

Wat achtergrond informatie: ik dacht er aan een klein rozenperkje uit te proberen en indien mogelijk zou hiervan een enkeling een vensterbank mogen bekleden. Het eerste zou moeten lukken. Of een roos kan gedijen op een vensterbank (binnenshuis) hoop ik van jullie te horen.

Vele groeten!

edit: had ook graag geweten of de soort in zaad te verkrijgen is. Tevens een mooi voorbeeld van mijn doelstelling: de roos die men als snijbloem gebruikt maar dan logischerwijze met een wortelstel in mijn geval.
vrijdag 7 september 2012 - 09:44
Feniks

Feniks

Rosa Ingrid Bergman misschien? Die heb ik ook...
http://www.plantenkwekerijen.be/rosaingridbergma.html

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 7 september 2012 - 10:56
Polplastron

Polplastron

Beste medeforummers,

ik heb internet wat afgezocht maar iets echt concreets vind ik niet meteen. Ik ben op zoek naar info over de stereotype rode roos die zo makkelijk mogelijk te verzorgen is en heel makkelijk te verkrijgen is. Geen speciale, gevoelige soorten dus.
Alle info in de goede richting is welkom.
Veel rode rozen vallen tegen: de kleur is zo donker dat ze al het licht opslorpen. Rode rozen vallen daardoor vaak minder op dan hun roze, witte of gele soorgenoten.

Veel rode rozen hebben ook last van verbranding; door de donkere kleur warmt de bloem te hard op bij zonnig weer en verkleurt daardoor naar zeer onaantrekkelijke kleuren.



Wat achtergrond informatie: ik dacht er aan een klein rozenperkje uit te proberen en indien mogelijk zou hiervan een enkeling een vensterbank mogen bekleden. Het eerste zou moeten lukken. Of een roos kan gedijen op een vensterbank (binnenshuis) hoop ik van jullie te horen.

Rozen zijn buitenplanten en eigelijk zelfs liefst in volle grond. Binnen in huis is zo'n roosje geen lang leven beschoren en kan je het meestal na een paar weken weggooien omdat het te erg verzwakt is.
In een ruime pot willen sommige rozen het nog wel goed doen.


had ook graag geweten of de soort in zaad te verkrijgen is. Tevens een mooi voorbeeld van mijn doelstelling: de roos die men als snijbloem gebruikt maar dan logischerwijze met een wortelstel in mijn geval.

Rozen worden in principe niet gezaaid tenzij om nieuwe variëteiten te krijgen. De gezaaide nieuwelingen voldoen over het algemeen niet aan de gewenste kwaliteit en slechts enkelen zullen dan verdergekweekt worden.

Wilde rozen kan men wel zaaien en indien er geen andere rozen in de buurt stonden van de moederplant zouden ze ook soortecht kunnen terugkomen. Maar hier ook meestal vertonen de zaailingen toch andere kenmerken.

"De" rode roos bestaat ook niet; er zijn duizenden variëteiten met die kleur. De ene is wat hoger dan de andere, een andere heeft vollere bloemen, een andere heeft grotere bloemen en zo voort.
Voor ziektevrije rozen kijk je best of een roos een ADR-kenmerk heeft. Let er ook altijd op dat je een roos hebt van een goede veredelaar: Kordes, Tantau, Lens, Harkness, Meilland, Poulsen en Austin zijn hiervan voorbeelden. Deze kwekerijen leveren hun rozen aan tuincentra over heel de wereld. Een naamloze roos (verkocht als Rosa "rood" of zo ...) houdt een grote kans in zich om een teleurstelling te worden al zijn er hier genoeg op het forum die er al veel geluk mee gehad hebben.

Hopelijk heb je hiermee voldoende informatie.
zaterdag 8 september 2012 - 16:14
iecee

Iecee

als je snijbloemroos is uitgebloeid snij je de kop eraf en je hebt 2 stekken alsje de stengel doorsnijdt

in de grond en volgend jaar heb je snijrozen
dinsdag 11 september 2012 - 15:12
minouke

Minouke

Iecee, heb je het al gedaan?
ik vraag dit omdat ik me afvraagt hoe de struik er dan uit ziet.
Is het een mooie struik? sterk? enz
Ik ga het ook eens proberen, want onlangs zag ik een pracht van een snijroos in een vaas bij Nijst (Zutendaal)
dinsdag 11 september 2012 - 17:16
iecee

Iecee

hoi , ik heb het al gedaan, maar ik ben geen echte rozenliefhebber.
ik heb enkele bijzondere snijrozen gestekt als souvenir oa een mooi rode van mijn huwelijk.
als je rozen stekt komen ze uiteraard soortecht terug , en de vorm van een roos bepaal je als tuinier zelf, door hem in een vorm te snoeien maar ik heb rozen op een lange steellange rozen.
en het is nu rozen stektijd
gewone rozen steek ik gewoon in de grond, en speciale, in pot met een labeltje erbij
dinsdag 11 september 2012 - 18:52
minouke

Minouke

merciekes
dinsdag 11 september 2012 - 18:59
iecee

Iecee

succes

is ook leuk als het lukt en zoniet begin je opnieuw
je tuin zal toch wel snel genoeg volstaan.
dinsdag 11 september 2012 - 22:51
minouke

Minouke

Rozen stekken is geen probleem, heb ik al een paar van staan in de tuin maar de snijrozen uit de winkel stekken dat vraag ik me af.
Zijn die mooi van struik want daar zit ook verschil in en hangt niet altijd van de snoei af?
winterhard enz?
donderdag 13 september 2012 - 10:53
cactusjen

Cactusjen

Met snijrozen bedoel je diegene die je zo koopt voor in een vaas te zetten? Kan je wat meer uitleggen m.b.t. het stekken want ik zie niet meteen wat je bedoelt met 'de kop eraf en in 2 snijden'.

Alvast dank
donderdag 13 september 2012 - 16:20
bryofan

Bryofan

de bloem eraf, en de ondersteel (waar meestal gewone rozenbladeren aan zitten) in tweeën snijden, en dan in de grond of in water.
donderdag 13 september 2012 - 20:02
iecee

Iecee

juist maar niet in water
in stekgrond of cocopeat
en ze zijn gewoon winterhard, volgens mij alle rozen.
vrijdag 14 september 2012 - 23:35
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).