Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mijn bladeren van mijn pelargoniums zijn niet echt optimaal van kleur. Er komen kleine gele vlekjes op. (weinig). Bij sommigen is de bladrand geel. Ik denk dat dit een beginstadium is. Ik heb ook bladeren die redelijk bleek zijn maar de nerven kan je goed zien.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik dacht aan ijzertekort, of misschien iets te veel water maar ik ben niet zeker.
Via een ph meter dat ik gebruik voor mijn aquarium heb ik vandaag de ph gemeten van mijn potgrond (met gedemineraliseerd water). Toch zijn er dingen die ik niet echt goed begrijp.
Mijn potgrond is 6.2
Mijn potgrond waar mijn planten instaan is 5,9 a 6.
Nu lees ik op de zak van mijn potgrond.
Ph (WATER) zone 5 - 6,5.
Mijn water ligt tussen die zone.
Nu heb ik wat gegoogled en het is volgens mij dus ijzertekort of magnesiumtekort zoals al eerder werd vermeld.
Het is potgrond voor geraniums dat ik gebruik. Er zou extra fosfor inzitten.
Teveel fosfaat zou er kunnen voor zorgen dat er een ijzertekort is. Langs de andere kant zou de lage Ph die ik meet doen aanwijzen dat het een magnesiumtekort is (wat dan weer zou tegenspreken met hetgeen er op de potgrondzak staat).
Ik heb kieseriet (26%), die doseringen zijn per m². Ik heb de oppervlakte berekend van mijn potjes. Per potje kom ik aan 0,11gram. Dan zou ik 0,11 gram strooien in elk potje en bewateren. Is dit de goede manier van toepassen?
Hoe gebruik je bitterzout? Strooien of los je dit op in water? En hoeveel per liter?
Bitterzout kun je op beide manieren gebruiken. Voor verhoudingen altijd de aanwijzingen op de verpakking volgen. Idem voor kieseriet.
Maar nog even het volgende: je plantjes staan in nogal kleine potjes en door het water geven zullen veel voedingsstoffen inmiddels zijn uitgespoeld. Ik zou ze 's verpotten in verse potgrond en dan eerst eens kijken of er verbetering in zit. Mocht dat niets worden dan kun je nog altijd kieseriet of bitterzout toevoegen.