Bij de momenteel heersende nachttemperaturen zo laat in het voorjaar moeten we dus weer niet verwonderd zijn; indien sommige planten niet voldoende werden afgedekt; dat we weer uitval kunnen kennen. Veel hangt ervan af of hun sapstroom al of niet geactiveerd werd door de te hoge temperaturen van vorige week. Want we kennen dit jaar weer een aantal records. Eerst uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar en nu uitzonderlijk nog wel volledige ijsdagen. Uitersten in voorjaar-temperaturen zijn nooit goed voor niet inheemse flora. Sommigen onder ons schijnen gemakkelijk te vergeten dat vele van onze tuinplanten absoluut niet inheems van oorsprong zijn.
En daarom vergen deze planten dan ook bijzondere aandacht.
Zo lees ik dikwijls over bepaalde planten dat ze winterhard zijn. Het is niet omdat een bepaalde plant een paar winters overleeft dat hij winterhard zou zijn. De ene winter en of voorjaar is de andere niet. En de ene problematiek is evenmin de andere.
Zo weet ik uit ervaring dat voor wat betreft alstroemerias overtallig vocht tijdens de winter- en voorjaarsperiode even dodelijk kan zijn dan vriestemperaturen.
Zeker als beide problemen zich terzelfdertijd voordoen.
Trouwens alstroemeria krijgt van nature uit boven in het Andesgebergte weinig neerslag onder de vorm van regen. Het meeste vocht verkrijgt de plant er via condenserende nachtdauw waarvan het vocht wordt opgenomen via het blad.
Als er nu in tijden van rust teveel hemelwater in de bodem zit is dit evenzeer nefast voor de plant als te lage temperaturen. Bovendien heeft alstroemeria heel weinig haarwortels voor vochtopname. Wat wij aanzien als wortels zijn in feite een soort peeën die vol zitten met reservestoffen en vocht.
Wie dus begint met het aanschaffen van een bepaalde plantensoort moet vooreerst trachten te doorgronden in welke omstandigheden zijn botanische voorouders leefden en trachten zich zoveel mogelijk aan te passen aan deze omstandigheden.
En als je nu weet dat er botanische alstroemeria-soorten zijn die groeien op zeeniveau en anderen op ruim tweeduizend meter hoogte dan heeft men meteen ook een verklaring waarom er botanische en hybridaire alstroemeria-soorten zijn
die vorstgevoeliger zijn dan anderen. En hetzelfde voor wat betreft bodemvochtigheid en verdragen van (teveel) neerslag.
Daarom kan ik maar één gulden advies geven om veel ellende te voorkomen.
Plant daarom alstroemerias als asperges; dus op een verhoogd bed of op een helling zodat overtallig bodemwater kan afvloeien.
Dan ondervang je tenminste al een gedeelte van mogelijke vocht-problematiek.
En wat ik er nog wil aan toevoegen is het volgende. Stel niet zomaar steeds weer vragen over bepaalde planten en problematiek. Kijk eerst op de topics waar het over die planten gaat op dit forum en uw vragen zullen meestal al een antwoord hebben gekregen alvorens ze werden gesteld.
Het is heel eenvoudig om dit te doen.
Je tikt bovenaan recht in het zoek-kadertje de Latijnse naam van de plant (en eventueel de Nederlandse benaming nadien) en je krijgt zowat alles wat er op het forum is verschenen over die plantensoort. Doen! En als je niet vindt wat je zoekt kun je dan nog vragen stellen.
MVG.
Polidor