menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hosta in pakje.

Ga naar meest recente reactie

marre02

Marre02

Hallo,

Ik was onlangs naar de carrefour geweest en ik was eens aan het kijken naar de bloembollen.

Tussen die pakjes bloembollen zaten ook pakjes met hosta's erin. Ik vond het zeer mooie planten en heb er mij wat gekocht. Helaas was er bij elk pakje al een scheut aan het uitkomen. Ik denk zelfs dat er al twee bladen bij de éne uitgekomen zijn. Het was bijna bij elk pakje zo, waarschijnlijk van de warmte in de winkel. Wat moet ik nu doen? Wegsnoeien en planten?

Ik zou ze in een ruime pot planten.

Groeten
maandag 5 maart 2012 - 17:12
PeterW

PeterW

Gewoon opplanten en licht wegzetten; en dan eind april buiten zetten.
maandag 5 maart 2012 - 17:25
marre02

Marre02

Ik heb nog nooit een hosta gehad maar die scheut lijkt me heel krom (en lang). Is dit wel een goede sterke scheut?
maandag 5 maart 2012 - 17:52
minouke

Minouke

soms komt er wel zo eens ééntje voor in een pol met een vervormd blad maar daarom is gans de pol niet zo.
Ik zou die aan laten en als er meer uitkomen kan je ze nog weg doen.
maandag 5 maart 2012 - 18:00
marre02

Marre02

Wanneer dan best uitplanten? Ik ga ze in een pot zetten. Mag die dan buiten staan?
maandag 5 maart 2012 - 18:25
baron

Baron

als je plant met een drainage onderaan de pot,zoals het moet,gewoon planten en buiten zetten,zeker niet afdekken en rustig laten groeien,groetjes
maandag 5 maart 2012 - 18:35
jdcoster

Jdcoster

Er is weinig kans dat we nog zo'n erge vorst krijgen dat potten helemaal doorvroren geraken. Die Hosta zal zich wel redden.
Door hem nog twee maanden binnen te zetten zult u hem nog teerder maken dan hij al is. Ik zou hem op een beschutte plek buiten zetten. Eventeel met een afgesneden plastiekfles er over heen als het blad al zo groot is.

Ik ben geen grote voorstander van die 'zakjes' met planten als Hosta, vuurpijl, akelei, stokroos, papaver orientalis, enz. ...
Door het droge medium (zaagmeel,turf) waarin ze worden bewaard, het transport en te hoge temperaturen in de winkels zijn ze vaak al erg ver uitgelopen, bleek van kleur bij gebrek aan licht of ... zelfs helemaal opgedroogd.
Voor ongeveer dezelfde prijs kun je enkele weken later veel sterkere planten kopen in pot. Er hangt niet zo'n mooiefoto aan, maar je ziet tenminste wat je koopt.
maandag 5 maart 2012 - 22:26
sugar

Sugar

De pot van een Hosta mag helemaal doorvriezen. Hosta overleven ook de koude Amerikaanse / Canadese winters. Ze hebben zelfs koude nodig (verder naar het zuiden in de States worden hosta enkele weken in de diepvries gezet)
Ik ben niet alleen geen voorstander van hosta uit een zakje, maar zelfs niet van hosta uit een gemiddeld tuincenter. Die zijn voor een groot gedeelte besmet met het HVX-virus
Ik koop mijn hosta in een hostaspeciaalzaak. Ze kosten iets meer, maar ze zijn beter (steviger blad en dus minder last van zonnebrand en slakkenvraat)
dinsdag 6 maart 2012 - 21:36
marre02

Marre02

Bedankt voor de antwoorden, zowiezo ga ik er ook één kopen in een tuincentrum en dan zal ik eens vergelijken.

Groeten
woensdag 7 maart 2012 - 07:24
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).