Ik ben zowat aan het zoeken geweest over hoe en wanneer stekken, want ik heb daar toch wel nog wat problemen mee, alleen rozen lukken mij meestal maar andere plantjes geven me nog problemen.
En dit hier heeft me al wat wijzer gemaakt, misschien hebben jullie er ook iets aan.
groetjes
Chantal
http://amundyeus.wordpress.com/2007/02/24/stekken-een-vermeerderingsmethode-binnen-ieders-bereik/
Stekken: Een vermeerderingsmethode binnen ieders bereik
Posted on February 24, 2007
Er bestaan verschillende methodes voor vermeerdering van planten. De meest voor de hand liggende en gekende methode is het zaaien. Ieder van ons heeft daar waarschijnlijk al enige ervaring mee opgedaan. Men kan op die manier een grote hoeveelheid planten bekomen, die evenwel vrij uiteenlopend van kenmerken en vormen kunnen zijn. De verschillen in hoogte, groeikracht, kleur en bladvorm zijn soms vrij groot. Voor vaste planten kwekers en liefhebbers is dit eerder een nadeel dan een voordeel. Enkel diegenen die op zoek zijn naar nieuwe variëteiten zien hierin een grote uitdaging. Wie echter meer ziet in het bekomen van grote hoeveelheden planten waarvan men met grote zekerheid kan zeggen dat ze identiek zullen zijn aan de moederplant waarvan ze voortkomen, gebruikt hiervoor de vegetatieve vermenigvuldigingsvorm, met name het stekken.
Het eindresultaat van stekken is steeds voorspelbaar. Elke stek heeft immers dezelfde erfelijke eigenschappen als de moederplant. Hetgeen wil zeggen dat stekken genomen van een plant met bijvoorbeeld grote gele gegolfde bloemen alleen planten opleveren met diezelfde grote gele en gegolfde bloemen als de moederplant. Hierdoor is het mogelijk een veel uniformer sortiment aan te bieden dan voorheen het geval was met de zaailingen.
Het stekken is niets nieuws, het is een methode die velen van ons onbewust onder ogen kregen toen we stekken, meestal van Geraniums, Fuchsia’s of kamerplanten bij moeder thuis in flesjes of in een glas met water op de vensterbank zagen staan. Op die manier probeerden onze voorouders scheutjes aan het wortelen te krijgen. Sommigen waren daar zeer bedreven in, anderen vonden het maar niets. Heden ten dage is het stekken op de kwekerijen en bij reeds heel wat liefhebbers, de meest gebruikte vermeerderingsmethode. Niet op water maar rechtstreeks in een stekgrondmengsel.
Voorbereidingen
Vooraleer we daadwerkelijk aan het stekken slaan, overlopen we eerst nog even wat we daar zoal voor nodig hebben.
Gezonde moederplanten als uitgangsmateriaal. Dit is van kapitaal belang, omdat uitgaan van zieke (viruszieke) planten een ontgoochelend resultaat zal opleveren.
Stekgrond (of zaaigrond). Tegenwoordig vrij algemeen inde handel verkrijgbaar. Deze grond bestaat meestal uit een mengel van fijn uitgezeefde turfsoorten en 10 tot 15 % fijn zand of perliet. Dit mengsel bevat geen meststoffen en heeft een zuurtegraad tussen 5,0 en 5,5 PH.
Stekpaletten in Isomo of plastiek, kistjes of propere potten om onze stekken in te zetten.
Etiketten of labels om de stekken te voorzien van naam en stekdatum.
Stekpoeder. Producten die de wortelvorming bevorderen (Rizopon of Chryzotek) en anderen.
Afdekmateriaal. Plastiekfolie met of zonder gaatjes voor onder glas.
Melkkleurig folie voor buiten in de zomer.
Bodemverwarming. Wie daarover beschikt kan in het voorjaar vroeger aan de slag en bekomt ook een vluggere beworteling.
Soorten stekken
Wanneer we dan eindelijk tot het stekken zelf kunnen overgaan zijn er nog een aantal zaken waarmee men rekening dient te houden, zoals de verschillende soorten van stekken waarmee we gaan werken,
Namelijk:
Kopstekken: dit zijn stekken van 7 a 10 cm lang, voorzien van een kop
Stengelstekken: stukken stengel met verschillende ogen maar zonder kop
Bladstek: stek van een blad of een gedeelte daarvan (voornamelijk kamerplantenteelt)
Stek met hiel: dit is een scheutstek met een stukje (hieltje) dat bij het scheuren van de moederplant aan de stek blijft zitten. Veelal van toepassing bij Lavendel en anjers.
Wortelstek: stukjes wortel waar reeds ogen op staan of waar vorming van ogen en scheuten mogelijk is bv. Anemonen (herfst), Geraniums, Dicentra, Pioenen, Phloxen, en doorlevende Papavers.
Al naargelang het tijdstip en de soorten spreekt men dan nog eens van
Kruidachtige stekken: bij het grootste deel van de vaste planten
Half verhoute stekken: stekken met zachte kop maar houtachtig ondereinde zoals Lavendel
Houtachtige stekken: hoofdzakelijk gebruikt in de boomkwekerij voor de vermeerdering van heesters en sierstruiken.
Wanneer stekken?
Het stekken gebeurt op verschillende tijdstippen in het jaar. Er zijn wel planten die het jaar rond kunnen gestekt worden
In het laatste luik van deze eerste stekinfo gaan we even dieper in op het stekken in het (vroege) voorjaar, nu dus.
Hier denken we dan voornamelijk aan een aantal vaste planten en ook zeker aan terras, bak en potplanten.
Vanaf maart is het voor onze liefhebbers mogelijk om stekken te nemen van oa. Pelargonium, Fuchsia en vaste planten zoals Sedums, Phloxen en eventueel anderen die vervroegd in groei zijn getrokken.
Hoe tewerk gaan?
Men snijd met een scherp mes kopscheuten (van 7 a 10 cm lang) juist onder een blad af. Verwijder de onderste blade4ren en kort eventueel de andere bladeren gedeeltelijk in (als het om grote bladeren gaat) Hierdoor heeft de stek minder verdampingsoppervlak. Laat de snijwonde opdrogen (maar laat uw stek niet slap vallen) Indien men gebruik maakt van stekpoeder gaat men als volgt te werk: men dompelt het onderste stengeldeel in water en daarna in het stekpoeder. Klop dan zachtjes het overtollige poeder eraf (teveel stekpoeder werkt eerder groeiremmend dan bevorderend)
Plaats de stek 1/3 diep in het stekgrondmengsel en druk de grond goed aan. Vervolgens gaan we de stekken eens goed bevochtigen met de gieter. Het volstaat dat de stekken zelf goed vochtig staan. De stekgrond zelf maak je best niet te nat. Dit zorgt alleen maar voor problemen.
Dek daarna de stekken af met plastiekfolie en plaats het geheel indien mogelijk op een temperatuur 20-25 graden op een lichte plaats maar niet in de volle zon. Wie over bodemverwarming beschikt bekomt nog beter resultaat en een vluggere beworteling.
De beworteling duurt al naargelang de soorten en de temperatuur ongeveer 3 weken. Wanneer men echter na een 10tal dagen eens een controle doet van de stekken ziet men aan de buitenkant van het snijvlak de vorming van een witte verdikking aan de basis van de stek. Dit is de vorming van hetgeen men Cambium noemt (wondweefsel). Uit deze verdikking komen dan de nieuwe wortels tevoorschijn.
De bedekkingsfolie wordt gedurende deze periode regelmatig verwijderd voor het controleren op schimmels of andere aantastingen. Wanneer de folie niet of onvoldoende aandampt wil dit zeggen dat de stekgrond te droog is (lichtjes broezen volstaat dan reeds). Wacht evenwel tot uw stekken vrij goed beworteld zijn vooraleer u ze gaat oppotten., dit bevorderd een betere hergroei.
Stekbare planten in het voorjaar
Eenmaal de lente volop is aangebroken (april-mei) is er een weelde aan stekbare vaste planten. De temperatuur loopt van nature al iets hoger op waardoor de beworteling ook vlotter verloopt. De nieuwe sappige scheuten van onder andere Anthemis, Arthemisia, Asters, Calamintha, Chelone, Chrystanthemum, Coreopsis, Delphinium, Dianthus, Diascia, Erysimum, Euphorbia, Fuchsia, Gaura, Gypsofilia, Lavandula (liefst in april bij het terugsnoeien, dan gebruiken we de halfverhoute kopstekken of stekken met hiel), Iberis, Kalimeris, Lamiums, Muntsoorten, Nepeta, Origanums, Penstemons (indien ze de winter overleefd hebben, deze laat zich evenwel nog beter stekken in het najaar met een uitgescheurde hielstek van de bloemstengels) Verder nog Phloxen, Salvia’s, Sedums, Tijmsoorten, Veronica, Viola en nog een aantal anderen.
U ziet het: keuze te over wat betreft de stekmogelijkheden in deze periode. Bovendien groeien deze uit stek gekweekte planten nog voldoende uit om tegen het einde van het jaar forse planten te leveren.
Wat ik u evenwel nog wil meegeven is dat indien u Ilex ‘Van Tol’ wilt stekken dit het beste in maart gebeurd, dit is een buitenbeentje onder zijn soortgenoten. Buxus stekken kan eveneens nog totdat de nieuwe blaadjes eraan komen, maar de beworteling duurt dan wel vrij lang.
Hedera of klimop laat zich het jaar rond stekken.
En wat u zeker ook eens moet proberen: Stekken nemen van rozen. Tijdens de snoei neemt u een aantal mooie scheuten van ongeveer 15 cm lang en plant die in volle grond. U zult zien met wat voor een verbazend gemak soorten als Bonica, Sneeuwitje, The Fairie en nog andere soorten gemakkelijk te kweken zijn. Het is evenwel aan te raden om gedurende het eerste jaar alle bloemknoppen tijdig te verwijderen, anders gaan de planten te zwak uitgroeien.
__________________________________________________________
Verder vind je de uitleg over rozen stekken (enkele reactie verder scrollen)
groetjes
Chantal