menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dit kevertje eet mijn hele tuin leeg help...

Ga naar meest recente reactie

leoneitje

Leoneitje

Hallo,

Sinds enige tijd is er een blauwe kever zijn opmars aan het maken in mijn tuin. Eerst dacht ik nog 'kan geen kwaad', maar nu niet meer. Mijn munt moest er bijna volledig aan geloven. Gelukkig woekert deze munt nogal en mag er wel wat van weg. Maar toch... Mijn vrees is dat deze kever zijn maagje meer en meer zal vullen met al het moois en lekkers uit onze tuin.

Wie weet tips om deze kever, liefst op biologische wijze, te verwijderen uit mijn tuin.

Groetjes,
L.
zondag 15 mei 2011 - 22:53
leoneitje

Leoneitje

Blijkbaar wordt de link met mijn foto niet toegelaten, aangezien ik nog geen 50 berichten gepost heb.

Jullie zullen het dan maar met een beschrijving moeten doen. Alhoewel er niet veel te beschrijven valt.
De kever is blauw, zijn schildje blinkt ongelofelijk. Ook zijn buik is blauw. Het krioelt van deze kevertjes en ze zijn zeker niet groter dan 1 cm.

Groetjes,
L.
zondag 15 mei 2011 - 22:57
cetinel

Cetinel

bladhaantjes?? zitten ze op de grond of op de planten zelf??
als ze op de planten zitten kun je mischien een doek onder leggen en es flink schudden,degenen die dan afvallen kun je met doek en al oppakken en vernietigen.....
zondag 15 mei 2011 - 23:21
leoneitje

Leoneitje

Hey Cetinel,

Merci voor de tip, daarmee ben ik al heel wat verder. Ik heb de trefwoorden bladhaantje-munt opgezocht in Google en waar kom ik uit: muntgoudhaantje. Dus je zat er niet ver naast. Waarschijnlijk is dit het beestje.

Ik zal het zo inderdaad proberen, alle beestjes eraf plukken en dan helaas... Ik schotelde ze reeds voor aan mijn kippen, maar die laten ze gewoon links liggen? Normaal zijn die verlekkerd op alle insekten, wormen,... die ik hen geef.

Merci alvast,
L.
maandag 16 mei 2011 - 09:40
cetinel

Cetinel

efkes in een emmer me water dompelen..milieuvriendelijk en doeltreffend...zal wel een reden zijn dat de kippen ze nie eten zeker....
maandag 16 mei 2011 - 12:56
Polplastron

Polplastron

Leliehaantjes worden door de kippen ook niet gegeten. Misschien omdat er het woord "haantje" in voorkomt???? Maar serieus nu; vermoedelijk smaken die kevertjes gewoon erg onsmakelijk. Schoenmaat 42 is alvast erg doeltreffend bij leliehaantjes en is dat waarschijnlijk ook bij jouw boosdoeners!
maandag 16 mei 2011 - 13:18
marero

Marero

dat zijn dezelfde bitskoemers die mijn fuchsiaplanten vol gaatjes vreten, mijn planten zien der nie uit
maandag 16 mei 2011 - 13:22
leoneitje

Leoneitje

Hé, merci voor al jullie tips.
Ik ga morgen eens op keverjacht denk ik. Het zal schoenmaat 40 worden of de emmer water .
Mijn munt is ook al helemaal opgegeten. Maar ondertussen woekert mijn munt al twee meter verder, dan waar ik hem oorspronkelijk geplant heb, dus ze hebben nog werk.
maandag 16 mei 2011 - 19:57
Polplastron

Polplastron

Oei, schoenmaat 40 ... Ik weet niet of dat gaat lukken, daar heb ik geen ervaring mee!

Overigens kan je munt best in een kuip kweken anders wordt straks de munt nog een plaag op zich!
maandag 16 mei 2011 - 20:21
leoneitje

Leoneitje

LOL

Ik weet het, een vriendin van me gaf me die tip ook toen ik ging planten. Maar ik dacht dat het toch zo erg niet kon zijn. Wel dus! Nu ja, een goeie mojito als aperitief smaakt altijd hé. En de munt in een vers slaatje is ook heerlijk.
maandag 16 mei 2011 - 20:26
Metrop30

Metrop30

probeer eens knoflook in een blander te mixen met een beetje water...

dan verdunnen totdat het als sterk ruikend water eruit ziet en dit dan te sproeien op de planten iedere week..
woensdag 18 mei 2011 - 16:39
leoneitje

Leoneitje

Aha, zal ik zeker eens proberen. Mijn mojito zal dan wel naar look smaken, maar soit

Merci voor de tip!
woensdag 18 mei 2011 - 21:25
Metrop30

Metrop30

Wil je mij mailen voor het resultaat ? positief of negatief ?

Ik ben een soortgelijk goedje aan het ontwikkelen voor op de professionele landbouw markt en weet pas van een paar insecten dat het werkt.

donderdag 19 mei 2011 - 10:42
Eniavaswen

Eniavaswen

Metrop, tegen welke insecten zou je het kunnen gebruiken? Klinkt wel interessant, want ik wil liever geen kunstmatige producten gebruiken.
donderdag 19 mei 2011 - 15:31
Metrop30

Metrop30

Wij hebben dit getest op spint, luis en trips...
en daar werkt het goed op vooral bij de laatste 2.
Bij spint moet je wel eerst het web weg halen..

alle andere ongedierte...ik zou zeggen probeer het uit.. en plaats het hier in de topic....is voor mij ook goede kennis omdat wij dit groot willen gaan produceren en voor de landbouw (buitenland) willen gaan verkopen...

Het ruikt wel als je het klaar maakt

mvg,
Robbie
vrijdag 20 mei 2011 - 11:01
cetinel

Cetinel

effe raden :naar look??
ik vind knoflookgeur alleen slecht ruiken nadat je het gegeten hebt.
vrijdag 20 mei 2011 - 11:28
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).