Hugo
Dat bladeren verbranden door de zon als er water opkomt is een mythe, wijsheid uit grootmoeders tijd. Het kenmerk van een mythe is dat zij bestand is tegen rationele argumenten. Maar laat ik toch maar even met een rationele tegenwerping komen: op een tropisch eiland verbrandt na een onweersbui geen blad van een plant. Rarara, hoe kan dat? Zou het soms
iets met de vorm van een waterdruppel te maken hebben die
daardoor niet de functie van een vergrootglas heeft? Je kunt het ook zo beredeneren: als je brandgaatjes wil maken, met een lens die op een blad ligt, dan heb je een hele bolle lens nodig. Regendruppels zijn simpelweg niet bol genoeg.
Bovendien brandplekjes maken onder water, in de waterdruppel, kan ook niet. Het water is dan bluswater.Als je kalkrijk water gebruikt dan kun je soms wel kleine witte vlekjes vinden. Dat is de kalk uit het verdampte water.
Schijnbare verbrandingen kunnen heel goed een andere oorzaak hebben. Bijvoorbeeld druppels zure regen, zoutig water, water met chloor en geconcentreerde mestoplossingen of andere chemicaliën kunnen allemaal verbrande plekken opleveren. Planten kunnen ook een soort fysiologische stress ervaren wanneer koud water op de warme bladeren wordt gegoten.”
Als je er goed over na denkt en er komt midden op een warme dag een onweersbui met regen en daarna schijnt de zon weer, dan verbrandt er toch ook niets!
Als je met warm zonnig weer je planten water wil geven gebruik dan gewoon de slang en houdt deze op de grond tussen de planten, zet het dan gewoon een beetje onder water, maar houdt de planten droog.Als je zo water geeft weet je zeker dat de planten ook echt voldoende water krijgen en zal de nog droge plant(bladeren /bloemen) heel snel water op nemen.
Wil je gras gaan sproeien overdag met zon, dan gaat er veel water verloren door verdamping.
Maar het gaat wel en ook nu is er zeker geen verbranding.
.
En dan nu wat meer wetenschappelijk:
Verbranding gebeurt niet tenzij het water meer dan 2 gram per liter zout bevat,of de planten door droogtestress al slaphangen.
Als je ze in de zon water geeft koelt het water de plant af,de huidmondjes sluiten zich en de plant neemt water op via de wortels,doordat het water verdampt blijft de bladtemperatuur onder de veilige grens totdat het water is verdampt waarna de huidmondjes weer openen en de normale koeling van de plant opnieuw begint door het verdampen van water via de huidmondjes. Bij het sproeien met zouthoudend water (ec waarde boven de 1,8 ms/cm) kan het zijn dat doordat het water verdampt het zoutgehalte zo toeneemt dat er een omgekeerde osmotische reactie plaatsvind en er vocht uit de plant getrokken word waardoor er verbranding optreed.
Een plant kan alleen dan door zonlicht verbranden waneeer de plant meer water wil verdampen om het blad te koelen dan de wortels kunnen leveren,daardoor kun je gerust in de zon sproeien,want op dat moment hoeft er geen water naar de bladeren getransporteerd te worden voor koeling.
En dan nu hoe ik water geef:
Aan mijn struiken en op mijn gazon : niet,, is ook onbegonnen werk met een tuin als de mijne, en na enkele regenbuien zijn die volledig hersteld van de droogte,, mijn potten geef ik dagelijks water
In de moestuin zet ik enkele sproeiers en laat deze hun werk doen tot de grond verzadigd is, dan hoef je dit bij langdurige droogte maar één keer per week te doen,, dit doe ik altijd 's morgens vroeg, dan is de grond tegen 's avonds opgedroogd en worden er geen slakken aangetrokken ::eerst de regenwatervoorraad opgebruiken en daarna grondwater, is gratis hier in mijn bos en ik hoef dan ook niet op een leterke te kijken, krijg toch geen waterfactuur
groetjes