menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een paar snoei vraagjes

Ga naar meest recente reactie

Agda

Agda

Ik ben (nog steeds) een leek wat tuinplanten betreft, maar ik wil het leren.
Nu heb ik enkele snoeivraagjes. Hopelijk zijn mijn vragen niet te stom.

- Clematis : vorig jaar is mijn clematis heel mooi begonnen, maar ergens in de zomer was hij compleet om zeep. Hangende bladeren en bloemen. Nu heb ik daar niks aan gedaan en dit jaar verschijnen er op die wat ik dacht kapotte plant terug nieuwe blaadjes. Moet ik die clematis nu best helemaal tot aan de grond snoeien ?

- Lavendel : op de verdroogde stengels van vorig jaar verschijnen ook terug groene blaadjes. Mag ik die nog terugsnoeien tot een stukje boven de grond ? Ze hadden mij gezegd dat ik die lavendel moest snoeien, maar met die mooie week vorige week begint alles al te schieten.

- Vlinderstruik : ik heb een vlinderstruikje in pot. Die heeft het vorig jaar prima gedaan, maar ook hier weer is die ineens terug volop aan 't groeien voordat ik hem gesnoeid had. Mag ik ook die nu snoeien of kan ik nog een jaartje wachten ? Hij staat mooi vol, weet natuurlijk niet wat het aan bloemen gaat geven. 't Is trouwens tot mijn grote verbazing dat die het zo goed doet in een (grote) pot.

Alvast bedankt voor jullie raad.
woensdag 30 maart 2011 - 15:30
Agda

Agda

Bedankt, dat zal ik dan eens rap gaan doen !
woensdag 30 maart 2011 - 16:12
Agda

Agda

Ja, ik vroeg me wel af waarom die clematis er ineens de brui aan gaf. Is er iets waaraan je kan zien of het de verwelkingsziekte was ? (ik ga daar ook eens op googlelen)
En indien het dat is, hoe diep moet je de grond dan afgraven ? Zou ik dat gat kunnen vullen met oude potgrond gemengd met compost ? (ik zal dit jaar een hele boel oude potgrond hebben want ik moet al mijn planten verpotten)
woensdag 30 maart 2011 - 17:32
Agda

Agda