menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een paar snoei vraagjes

Ga naar meest recente reactie

Agda

Agda

Ik ben (nog steeds) een leek wat tuinplanten betreft, maar ik wil het leren.
Nu heb ik enkele snoeivraagjes. Hopelijk zijn mijn vragen niet te stom.

- Clematis : vorig jaar is mijn clematis heel mooi begonnen, maar ergens in de zomer was hij compleet om zeep. Hangende bladeren en bloemen. Nu heb ik daar niks aan gedaan en dit jaar verschijnen er op die wat ik dacht kapotte plant terug nieuwe blaadjes. Moet ik die clematis nu best helemaal tot aan de grond snoeien ?

- Lavendel : op de verdroogde stengels van vorig jaar verschijnen ook terug groene blaadjes. Mag ik die nog terugsnoeien tot een stukje boven de grond ? Ze hadden mij gezegd dat ik die lavendel moest snoeien, maar met die mooie week vorige week begint alles al te schieten.

- Vlinderstruik : ik heb een vlinderstruikje in pot. Die heeft het vorig jaar prima gedaan, maar ook hier weer is die ineens terug volop aan 't groeien voordat ik hem gesnoeid had. Mag ik ook die nu snoeien of kan ik nog een jaartje wachten ? Hij staat mooi vol, weet natuurlijk niet wat het aan bloemen gaat geven. 't Is trouwens tot mijn grote verbazing dat die het zo goed doet in een (grote) pot.

Alvast bedankt voor jullie raad.
woensdag 30 maart 2011 - 15:30
Agda

Agda

Bedankt, dat zal ik dan eens rap gaan doen !
woensdag 30 maart 2011 - 16:12
Agda

Agda

Ja, ik vroeg me wel af waarom die clematis er ineens de brui aan gaf. Is er iets waaraan je kan zien of het de verwelkingsziekte was ? (ik ga daar ook eens op googlelen)
En indien het dat is, hoe diep moet je de grond dan afgraven ? Zou ik dat gat kunnen vullen met oude potgrond gemengd met compost ? (ik zal dit jaar een hele boel oude potgrond hebben want ik moet al mijn planten verpotten)
woensdag 30 maart 2011 - 17:32
Agda

Agda

Heb ondertussen gevonden dat ik moet gieten met Sporgon. Moet ik dan ook nog de grond vervangen ? En kan die Sporgon kwaad voor andere planten ?
woensdag 30 maart 2011 - 17:39
hanninkj

Hanninkj

@Lein, verwelkingsziekte is niet te verhelpen maar vaak groeit de plant er na jaren doorheen maar nog beter is om middel- en kleinbloemigen te kopen omdat die deze ziekte niet vertonen.
Ton
woensdag 30 maart 2011 - 19:27
hanninkj

Hanninkj

Bij verwelkingsziekte kan de plant wel weer uitlopen!
Je kunt verwelkingsziekte herkennen wanneer je een knoop in de lengte doornijdt dan zit er een bruine/zwarte streep in!
In de zomer komt het wel vaak voor dat de plant terugvalt en het op verwelkingsziekte lijkt daarom moet je deze test doen.

Ton
woensdag 30 maart 2011 - 20:35
cee

Cee

Als de clematis in volle zon staat kan die daar al eens van afzien.
Alee, de takken en bloemen vinden dat niet erg, maar aan de voet van de stam vindt die dat minder leuk. Eventueel een bodembedekker of ander plantje aan de voet zetten om hem wat van de zon te beschermen en de grond langer vochtig te houden.
donderdag 31 maart 2011 - 09:35
hanninkj

Hanninkj

Een plantje op de voeten zetten om het nodige water voor de clematis te verbruiken. Het beste is niets bij de voet te zetten maar de clematis voldoende water geven. Veel clematissen doen het slecht doordat men in het voorjaar en zomer de plant te weinig water geeft.
Mijn clematissen voor kruisingen staan in de volle zon in npot maar krijgen wel voldoende water en mest en er is niets aan de hand.
Ton
donderdag 31 maart 2011 - 10:46
daggie01

Daggie01

iets wat ik van mijn oma heb meegekregem
bij een clematis altijd 1 a 2 dakpannen rechtop aan de voet zetten voor bescherming van zon en wind
donderdag 31 maart 2011 - 12:13
Agda

Agda

@Birdwatcher : het zijn idd de stengels van vorig jaar die weer uitlopen. Dan zal het wss geen verwelkingsziekte zijn ? Trouwens, vanaf hoe groot noem je ze grootbloemig ? Ik denk dat die van mij geen grootbloemige is, althans, ik vind de bloemen redelijk "normaal" van grootte (ja, hier dus een niet-tuinkenner aan 't woord hé ), ik schat zo'n 4-5 cm.
donderdag 31 maart 2011 - 17:37
Agda

Agda

Ah, merci. 't Kan ook 3 cm zijn, kan het nu niet nakijken natuurlijk, maar als ze bloemen ga ik er eens op letten. Weeral wat geleerd sè !
donderdag 31 maart 2011 - 17:48
Agda

Agda

Nee, de naam niet. Ik heb hem een paar jaar geleden gekocht bij de Aldi of de Lidl. Eerst in pot gestaan en sinds vorig jaar in volle grond. Hij is lichtpaars, da's al wat ik weet.

Mijn goede voornemens voor dit jaar zijn oa meer bijhouden wat ik precies heb staan. Ik heb een patio en een heel klein stukje tuin, dat tot hiertoe meer een onkruidwildernis was en waar vooral in kwam wat het niet in potten deed. Als leek probeerde ik vanalles met goedkope planten en sommige deden het goed, sommige helemaal niet.
Maar dit jaar wil ik het iets beter aanpakken !
donderdag 31 maart 2011 - 18:19
hanninkj

Hanninkj

Grootbloemigen zijn vanaf 12 cm en behoren meestal tot de patens/lanuginosa en jackmannii groep'
De database voor Clematis is:
http://www.clematis.hull.ac.uk/

Deze database gebruik ik veel en lever ook foto's aan.

Ton
donderdag 31 maart 2011 - 19:50
hanninkj

Hanninkj

Dat zijn nog niet allemaal want ik heb het nodige materiaal uit het wild uit China.
donderdag 31 maart 2011 - 19:54
hanninkj

Hanninkj

Ik zal hem voor je stekken. Hij bloeit in de winter maar verder geeft hij het hele jaar telkens enkele bloemen. Morgen kijk ik of er stek op zit.
Stuur even een mail.
donderdag 31 maart 2011 - 20:29
Agda

Agda

Ik heb ondertussen de naam van de clematis : het is een hagley hybrid. Nu ik hem gesnoeid heb zag ik dat ik het naamplaatje er nog aan had hangen. Het blijkt een redelijk resistente soort voor verwelkingsziekte te zijn
vrijdag 1 april 2011 - 18:16
hanninkj

Hanninkj

De 'Hagley Hybrid' heeft nooit de beruchte verwelkingsziekte. Behoort tot de zeer sterke Clematissen, de mijne is zeker 20 jaar oud. Uit deze heb ik de C. 'De Vijhoeven' gekweekt.
vrijdag 1 april 2011 - 18:20
Agda

Agda

Precies niet. Daar krijg ik normaal toch bericht van, niet ? Ben eens gaan kijken op mijn profiel, maar 'k vind daar niks van pb-tjes.
zondag 3 april 2011 - 14:27
Agda

Agda

aaah, dat verklaart veel natuurlijk, haha.
zondag 3 april 2011 - 14:51
hanninkj

Hanninkj

Ik heb de plant bekeken en hij begint uit te lopen. Ik mail wanneer ik bewortelde stek heb.

Ton
zondag 3 april 2011 - 18:51
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).