menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis

Ga naar meest recente reactie

yep

Yep

Hoi wij willen een muurtje , zon halfschaduw, laten begroeien met clematis.

Welke (sterke) soort zetten we hier best, zodat we niet weer met verwelkingsziekte
te maken krijgen.
zondag 6 maart 2011 - 14:14
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Kleinbloemige Clematissen krijgen geen verwelkingsziekte.
zondag 6 maart 2011 - 16:01
minouke

Minouke

zoals Martje het al zei, vooral de viticella, montana en alpina soorten kunt ge zonder problemen planten.

Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met Prince Charles, Blue angel, Arabella moet wel gesteund worden, polish spirit, Etoile violette, Westerplatte, Lawsoniana
zondag 6 maart 2011 - 17:50
daucus

Daucus

Kleinbloemigen kunnen wel degelijk verwelkingsziekte krijgen, al komt het minder vaak voor dan bij de grootbloemigen. Ik had clematis triternata rubromarginata staan en binnen twee dagen ging de hele plant dood. In het volgende jaar kwam er toch weer een scheut, maar na een paar maanden ging die ook dood. Op een andere plek stond clematis Helios, een gele kleinbloemige en die gaf er na een paar jaar ook zomaar de brui er aan. Het blijft dus altijd een kwestie van geluk. Een nieuwe plant diep planten, overgang van wortels naar stengels mag gerust 10 cm diep. En bij droogte water geven en regelmatig mest
zondag 6 maart 2011 - 18:38
hanninkj

Hanninkj

Kleinbloemigen krijgen geen verwelkingsziekte. De volgende soorten zijn er gevoelig voor; grootbloemigen waar C. lanuginosa bloed in zit en de C. florida maar in mindere mate. Je kunt dit zien door de stengel op een knoop door te snijden in de lengterichting en dan zit er een zwarte baan in.
Een Clematis hoef je maar juist onder het oppervlakte planten. Verwelkingsziekte is NIET te genezen maar na jaren kan een plant er doorheen groeien.
Soms lijkt het dat de plant verwelkingsziekte heeft maar dit hoeft niet zo te zijn want dat kun je niet gemakkelijk aan de buitenkant zien!
Een Clematis heeft in het voorjaar en zomer veel water en mest nodig en dat wordt vaak vergeten. Na het planten van een Clematis moet je zeker de eerste 2 maanden veel water geven omdat de wortels als een kluit bij elkaar zitten waardoor ze nauwelijks water uit de omgeving opnemen.
zondag 6 maart 2011 - 18:54
daucus

Daucus

Hoe verklaar je dan het plotseling verwelken van mijn clematissen?
zondag 6 maart 2011 - 19:01
hanninkj

Hanninkj

Mijn ervaring met Clematissen is dat ze plotseling dood kunnen gaan. Ik heb een C. leschenaultiana uit het wild(China) en deze sterft plotseling af en de oorzaak weet ik niet maar had absoluut geen verwelkingsziekte.
Heel vaak is het probleem dat ze in het voorjaar en zomer te weinig water krijgen en in de winter te nat staan. De texensis hybriden, flammula en hybriden hiervan(zoals x triternata 'Rubromarginata') en de geelbloemigen zijn er zeer gevoelig voor te natte en koude winters.
zondag 6 maart 2011 - 19:12
daucus

Daucus

Ben weer wat wijzer geworden. Heb al twee keer Triternata Rubromarginata aangeschaft en beide keren gingen ze zomaar dood. Niet meer kopen dus! Maar de geurrrrrr..............pure Amaretto, mmmmmmmmmmmmm. Dronken worden en geen kater. Wat een clematis!!!!
maandag 7 maart 2011 - 20:03
hanninkj

Hanninkj

Wat je beter kunt doen is de C. x aromatica kopen en in een pot zetten en in de winter in de garage of ergens anders koel. Wel redelijk droog wegzetten. De aromatica geurt heel erg lekker en wordt niet zo groot.
Ton
maandag 7 maart 2011 - 20:32
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Kijk dat is nu leuk; deze heb ik juist gekocht in de hoop een heerlijk geurtje op het terras te verkijgen komende zomer.
dinsdag 8 maart 2011 - 20:50
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).